RTL onderzoekt effect sponsoring

08-06-2007 (12:18) - Marketing

Programmawaardering, sponsorfit (de mate waarin een adverteerder past bij het programma in de  ogen van de kijker) en het aantal seizoenen dat een programma wordt gesponsord, blijken een positief effect te hebben op de bekendheid van de  sponsor. Dit blijkt uit de RTL Sponsoring Effect Meter, een database met  informatie  over ruim 200 cases van gesponsorde tv-programma’s. Het veldwerk voor het marktonderzoek werd uitgevoerd door Marketresponse in opdracht van RTL  Nederland.

De sponsorbekendheid stijgt met gemiddeld 22 procent wanneer de  tv-sponsoring met een seizoen wordt verlengd. De hoogst gemeten  sponsorbekendheid bedraagt 91 procent. Programma’s met een hoge waardering  (gemeten met een rapportcijfer) worden met aandacht bekeken en gevolgd. 
Hoe hoger de sponsorfit, hoe hoger de sponsorbekendheid. Een  boodschap in een natuurlijke context zorgt voor een betere  reclameverwerking bij de consument. Tevens treedt bij de kijkers een  stijgende bewustwording en vertrouwdheid op. Naamate een adverteerder  langer bij een tv-programma is betrokken, stijgt de  sponsorfit.

Bureaus

Media

Economisch