RTL onderzoekt effect sponsoring
08-06-2007 (12:18) - Marketing
Programmawaardering, sponsorfit (de mate waarin een adverteerder past bij het programma in de ogen van de kijker) en het aantal seizoenen dat een programma wordt gesponsord, blijken een positief effect te hebben op de bekendheid van de sponsor. Dit blijkt uit de RTL Sponsoring Effect Meter, een database met informatie over ruim 200 cases van gesponsorde tv-programma’s. Het veldwerk voor het marktonderzoek werd uitgevoerd door Marketresponse in opdracht van RTL Nederland.De sponsorbekendheid stijgt met gemiddeld 22 procent wanneer de tv-sponsoring met een seizoen wordt verlengd. De hoogst gemeten sponsorbekendheid bedraagt 91 procent. Programma’s met een hoge waardering (gemeten met een rapportcijfer) worden met aandacht bekeken en gevolgd.
Hoe hoger de sponsorfit, hoe hoger de sponsorbekendheid. Een boodschap in een natuurlijke context zorgt voor een betere reclameverwerking bij de consument. Tevens treedt bij de kijkers een stijgende bewustwording en vertrouwdheid op. Naamate een adverteerder langer bij een tv-programma is betrokken, stijgt de sponsorfit.