TNS NIPO en Adfact maken bannerbereik inzichtelijk
28-03-2011 (08:10) - Marketing
TNS NIPO en Adfact zijn een samenwerkingsverband aangegaan om banner bereik inzichtelijk te maken. Op dit moment ontbreekt volgens de twee een onafhankelijk onderzoek, terwijl veel adverteerders worstelen met de vraag hoe effectief hun online campagnes én die van hun concurrenten zijn. Binnen het omvangrijke panel van TNS NIPO kunnen ze vanaf heden meten hoeveel views een banner realiseert ten opzichte van die van hun concurrent.
TNS NIPO levert de informatie over de aantallen views die een banner realiseert. Dit gebeurt op basis van software van Wakoopa (winnaar van de MOA Innovatie Award 2010). Vervolgens combineert Adfact de verschillende banners tot campagnes waardoor het bereik van campagnes in kaart wordt gebracht. Hierbij gaat het niet zozeer om de clicks, maar juist om de views. Die leveren informatie op die tot op heden niet beschikbaar was, vooral ook omdat op deze manier ook informatie over campagnes van concurrenten inzichtelijk wordt.
Voordeel van de gebruikte techniek is dat er geen gebruik wordt gemaakt van het uitlezen van cookies, maar van software die met toestemming op de computer van consumenten is geplaatst. De adverteerder hoeft daardoor geen aanpassingen te doen aan de banners en mogelijke strengere wetgeving op het uitlezen van cookies is niet van toepassing.
Adfact gebruikt de gegevens van TNS NIPO om de online advertentiemarkt inzichtelijk te maken (wie adverteert waar, wanneer en hoe vaak). Tot nu toe hielden zij al dagelijks bij wie wat doet in de offline media, zoals televisiecommercials, radiospotjes, dagblad- en tijdschriftadvertenties en buitenreclame. Hier worden ook de internetuitingen aan toegevoegd, waarmee een compleet beeld van de media-inzet ontstaat. Alle uitingen worden in hun multimedia-archief opgeslagen en aangevuld met informatie over het bereik (het aantal views), verschijningsdatum, formaat en titel.
Lars de Vries van Adfact: ‘Dit is de eerste onafhankelijke methode om bannerbereik te meten met het beste instrument dat er op dit moment is. Onze marktrapportages geven nu een compleet beeld van zowel offline als online campagnes.’