AD Nieuwsmedia gaat keihard op de schop

20-05-2009 (10:38) - Media

Bij AD NieuwsMedia, het bedrijf dat het AD en verschillende regionale edities uitgeeft, verdwijnen 185 van de 696 banen (ruim 26 procent). De redactie krimpt in met 124 van de 421 arbeidsplaatsen. De overige banen verdwijnen bij andere afdelingen zoals advertentieverkoop en staf. Op de redactie blijven 297 banen over. 'Enkele tientallen' tijdelijke contracten van journalisten worden niet verlengd. Het personeel van het AD werd dinsdagochtend in Rotterdam geïnformeerd door de top van AD Nieuwsmedia en PCM Uitgevers.

De reorganisatie is een gevolg van een sterke terugloop van advertentie-inkomsten en dient ter voorbereiding op de voorgenomen verkoop van het AD en PCM aan de Belgische uitgever De Persgroep. Directeur Bernard van der Heijden van AD NieuwsMedia noemt de herstructurering 'zeer ingrijpend', maar 'onvermijdelijk'. Volgens algemeen hoofdredacteur Jan Bonjer van het AD zijn minder leidinggevenden nodig, omdat de organisatie van de redactie wordt vereenvoudigd.

Woordvoerster Bianca Rootsaert van de journalistenvereniging NVJ noemt de reorganisatie 'enorm: dit is echt mega, het is niet eerder gebeurd in de Nederlandse krantengeschiedenis dat er zo'n grootschalige reorganisatie plaatshad.’
 


ANP

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch