Bereik dagbladen dagelijks 71 procent

12-10-2007 (10:44) - Media

Met een totaalbereik van 96 procent leest bijna iedere Nederlander (13+) wel eens een dagblad. Ruim zeven op de tien Nederlanders doen dat dagelijks. Dat zijn in totaal 9,6 miljoen lezers. Dat blijkt uit zojuist gepubliceerde cijfers van de vernieuwde NOM Printmonitor. De betaalde dagbladen blijken goed voor een dagelijks bereik van 63 procent. Met de gratis titels erbij komt het bereik van dagbladen uit op 71 procent.

Andere onderzoeksmethode
Hoewel de NOM Printmonitor vanaf oktober 2006 is overgestapt op een andere onderzoeksmethode, is het bereikspercentage van 71 procent in lijn met eerdere metingen van dagbladen. De oorzaak van die stabiliteit is het hoge percentage dagbladabonnementen in Nederland. Maar liefst 86 procent van de oplage van betaalde kranten wordt aan huis bezorgd, een aandeel dat uniek is in de wereld. Verder is de hoge frequentie van het mediumtype van invloed evenals de dagelijkse routine van miljoenen Nederlandse krantenlezers.

Landelijk, regionaal en gratis
De regionale en de landelijke dagbladen hebben een lezerskring met een vergelijkbare omvang. Met respectievelijk 36 en 37 procent hebben beide groepen dagelijks een bereik van circa 5 miljoen Nederlanders. De grootste titel is De Telegraaf met een bereik per gemiddeld nummer van 16 procent. Het AD komt in de nieuwe NOM-cijfers uit op 12 procent. De Gelderlander is met 4 procent de grootste regionale krant. De gratis titel met het hoogste bereik is Metro, die uitkomt op een gemiddeld dagbereik van 14,4 procent.

Primeurs
Ondanks het stabiele beeld bij dagbladen zijn er toch diverse primeurs te melden. Voor het in 2006 gelanceerde nrc.next is voor het eerst een NOM-bereikscijfer beschikbaar. De titel blijkt anderhalf jaar na de lancering dagelijks 2,3 procent ofwel 311.000 Nederlanders aan zich te binden. Ook de groei onder de gratis titels is in de NOM-cijfers terug te vinden. Los van de actuele cijfers van Metro en Spits, is er nu ook een bereikcijfer bekend voor De Pers (5,2 procent). Dag is door de recente lancering nog niet in de NOM-cijfers terug te vinden.

Bureaus

Marketing

Economisch