Forse groei bezoekers dagbladsites

12-02-2009 (10:38) - Media

De sites van dagbladen hebben het aantal bezoekers in 2008 fors zien stijgen. Het bezoek aan de online kranten is vorig jaar met ruim 30 procent gestegen. Maandelijks brengen gemiddeld 6,4 miljoen Nederlanders ouder dan dertien jaar een bezoek aan één of meer van deze sites. Ook zijn de sites vaker bezocht en intensiever bekeken. Dit blijkt uit cijfers van STIR (Stichting Internetreclame), die door de marketingorganisatie Cebuco zijn verwerkt tot jaarcijfers over 2008.

De groei van het aantal bezoekers heeft twee oorzaken. Enerzijds trekken de dagbladmerken online een groeiende groep bezoekers aan. Anderzijds zorgt innovatie online voor een toename. Initiatieven als bijvoorbeeld AD Geld en Recht of Reizen en Recreatie van De Telegraaf zorgen voor extra bezoekers.
 
Dagbladsites die hun bezoek sterk zagen stijgen, zijn onder meer eindhovensdagblad.nl, frieschdagblad.nl en nrc.nl. Ook de sites spitsnieuws.nl en depers.nl hadden een grote aanwas. Marktleider De Telegraaf zag het bereik van de site toenemen tot ruim 3 miljoen bezoekers. AD.nl telde een toename van ruim een half miljoen tot maandelijks meer dan 2 miljoen bezoekers.
 
De harde kern van de bezoekers is te vinden in de leeftijdcategorie 20-49 jaar. Zes van de tien personen uit deze groep leest met grote regelmaat de online krant. Hoog opgeleide, welgestelde internetters zijn veel vaker op dagbladsites te vinden dan personen met een laag inkomen of lage opleiding. Opmerkelijk is het enorme bereik onder boodschappers. Meer dan de helft van deze doelgroep bezoekt de dagbladsites. Voor boodschappers met kinderen geldt dit in nog grotere mate.

Met 6,4 miljoen maandelijkse bezoekers hebben de dagbladen ook via de portals een hoog bereik. Ter vergelijking: het bereik van de gedrukte kranten ligt de laatste jaren rond de 9,5 miljoen lezers per dag (70 procent). Om inzicht te krijgen in hoeveel van dat bereik aanvullend is en welk deel bestaat uit overlap,  worden de bestaande bereiksonderzoeken van de online en papieren versies (respectievelijk STIR en NOM) aan elkaar gekoppeld. De uitkomsten daarvan zijn medio maart beschikbaar.  

Wat betreft de functie is aangetoond dat online kranten voor de meeste lezers geen gratis alternatief vormen voor de gedrukte kranten. Uit het Mediabelevingsonderzoek 2007 bleek dat de papieren krant een dagelijks ritueel vormt, terwijl de websites zorgen voor een snelle update tussendoor. Lezers van zowel papier als beeldscherm vinden de sites daarom een prima aanvulling op de leesbaarheid en de ontspanning van de gedrukte krant.


 


Bureaus

Marketing

Economisch