HOI: 2008 slecht krantenjaar

12-05-2009 (13:27) - Media

Ondanks een moeilijk mediajaar hebben de publiekstijdschriften het in 2008 goed gedaan, dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde oplagecijfers door HOI, Instituut voor Media Auditing. Met een totaal verspreide oplage van 26,1 miljoen exemplaren (2007: 26,5 miljoen) houden de publiekstijdschriften zich goed staande. 
 
Meerdere categorieën publiekstijdschriften lieten het afgelopen jaar, tegen de economie in, groeicijfers zien. Zo groeide de totaal verspreide oplage van de special interestbladen met 55,2 procent tot 1,5 miljoen exemplaren, de mind- en bodybladen met 37,8 procent tot 670.000 en de populair wetenschappelijke bladen met 15,6 procent tot 580.000 exemplaren. Ook waren er plussen voor de reis- en recreatiebladen (+9,1%), de opvoedingsbladen (+7,8%) en de auto- en motorbladen (+7,1%). 
 
In 2008 bracht een aantal uitgevers met succes nieuwe titels op de markt. Nieuwkomer Mind Magazine kwam uit op een gemiddelde verspreide oplage van 77.000 exemplaren, Zsana op 72.000, Mama op 72.000, Grazia op 72.000, National Geographic Junior op 51.000, National Geographic Traveler op 44.000, Felderhof op 41.000, Wetenschap in Beeld op 24.000 en VI Junior op 21.000 exemplaren. Totaal werden door HOI 16 nieuwe titels ten opzichte van 2007 gepubliceerd, gezamenlijk goed voor een totaal verspreide oplage van 645.000 exemplaren. 
 
De hoogste oplagestijging was vorig jaar voor TotaalTV (+ 51,3%, 70.000), gevolgd door Historisch Nieuwsblad (+ 46,9%, 19.000), Yoga (+45,2%, 59.000), Golfers Magazine (+30,9%, 23.000) en Sportweek (+27,7%, 53.000). 
 
Voor computerbladen, culinaire bladen, opiniebladen en vrouwenbladen was 2008 een  minder goed jaar. Bij de vrouwenbladen ziet de top 5 er nu als volgt uit: Vrouw (828.000), Libelle (476.000), Margriet (297.000), Linda. (147.000) en Glamour (145.000). In de categorie RTV-bladen kende Veronica Magazine een oplagestijging van 8 procent. Dit blad is met een oplage van 1.109.500 exemplaren het grootste omroepblad van Nederland. 

Met de kranten was het bar en boos gesteld. NRC.Next en Het Financieele Dagblad zaten in de lift. Vergeleken met 2007 ging NRC.Next van 62.671 naar 64.825 exemplaren en het FD naar 65.310 (+ 4,7 procent).

Alle overige dagbladen vertoonden een daling in oplage. De Telegraaf daalde van 635.371 naar 617.704. AD van 424.624 naar 408.690 en de Volkskrant van 241.249 naar 232.970. NRC Handelsblad zag zijn oplage dalen van 207.845 naar 197.904, terwijl Trouw terug moest van 94.018 naar 91.944. Het Parool zijn oplage kromp 63.940 naar 63.616.

Metro is nog steeds de grootste gratis krant met een oplage van 532.509. (516.488 in 2007). Spits ging van 421.858 naar 430.282 en De Pers van 479.342 naar 367.413.
 

 


Reacties

Zsana een succesvolle nieuwkomer in 2008???
Het blad verscheen in 2006 voor het eerst en kwam in 2008 nog maar een keer uit. Ook de website is 'blijven hangen' op het januarinummer 2008!
O ja, Zsana telde 285 abonnees.
Stan van Eck @ 12-05-2009 11:39 uur

Bureaus

Marketing

Economisch