Kijkgedrag nog niet versplinterd
02-12-2008 (10:24) - Media
De top 20 zenders nemen bijna 90 procent van de kijktijd voor hun rekening. Dit aandeel neemt eerder toe dan af. Per dag kijkt meer dan 80 procent televisie, per week bijna 97 procent. Van de veronderstelde fragmentatie van televisie-kijken is dan ook geen sprake. Dit blijkt uit het Televisierapport over 2008, dat SPOT vandaag publiceert.In veel toekomstscenario’s over televisie-kijken wordt verondersteld dat het kijkgedrag zal fragmenteren. Het sterk groeiende aanbod van digitale zenders, de mogelijkheid van uitgesteld kijken en de distributie via internet zouden leiden tot een versplintering van het publiek over de vele aanbieders. Het gedrag van het publiek volgt echter niet in gelijke mate de verbreding van het aanbod. De programmering van de top 20 zenders is dermate attractief dat zij verreweg het grootste deel van de kijkers aan zich weten te binden. In 2000 trokken zij 87 procent van de kijktijd, in 2008 neemt dit nog verder toe tot 89 procent van de kijktijd. De top 20 zenders (inclusief de regionale omroepen die als één zender worden geteld) vormen de gezamenlijke achterban van SPOT.