Kinder- en Jeugdreclamecode aangescherpt
05-11-2013 (08:11) - Media
Met ingang van 1 november is de revisie van de Kinder- en Jeugdreclamecode van kracht. In de aangepaste code zijn regels toegevoegd voor de herkenbaarheid van reclame in (in-) game advertising, virtual worlds en social media.
Voor het opstellen van de revisie heeft Stichting Reclame Code (SRC) overlegd binnen een platform van organisaties met expertise op het gebied van kinderen en reclame, media-exploitanten, bureaus en belangenverenigingen. Ook heeft er een consultatie plaatsgevonden van de achterban van BVA bond van adverteerders.
De Kinder- en Jeugdreclamecode maakt deel uit van de Nederlandse Reclamecode. In deze bijzondere reclamecode zijn regels opgenomen, die gelden voor het maken van reclame gericht op kinderen (=onder 13 jaar).
BVA Directeur Helen Faasse: ‘Bij een kwetsbare doelgroep als kinderen moeten we er extra alert op zijn dat het kind niet op het verkeerde been wordt gezet, niet wordt gemanipuleerd om iets te doen wat niet goed voor hem of haar is én dat het kind in staat is reclame van de rest van de aangeboden inhoud te onderscheiden. Dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee voor opvoeders, aanbieders van communicatiekanalen en adverteerders die van die kanalen gebruik maken. Adverteerders nemen hun verantwoordelijkheid via deze zelfregulering.’