‘Krant wordt steeds vaker multimediaal gelezen’

25-09-2013 (08:44) - Media

Het lezen van dagbladen op digitale platforms is fors gegroeid. Dat blijkt uit de NOM Print Monitor. De nieuwe bereikcijfers laten voor digitale dagbladen een opmerkelijke groei zien. 
 
Het lezen van kranten op de smartphone is in een jaar tijd gestegen van 11% naar 17%. De opmars op de tablet is nog forser, van 7% naar 15%. Ook de vaste PC/laptop blijkt nog altijd een populair kanaal voor het dagblad, 36% van de Nederlanders maakt van deze optie gebruik.
 
Het crossmediale karakter van nieuwsmedia heeft duidelijk vorm gekregen. De krantenlezers hebben tal van mogelijkheden om naar eigen wens hun dagblad te lezen. Het lezen van een krant is voor veel Nederlanders een multimediale bezigheid geworden; de meerderheid van de nieuwsvolgers benut meer nieuwskanalen naast elkaar.
 
93% van de Nederlanders (13+) is lezer van één of meer dagbladmerken. Met een totaalbereik van 12,6 miljoen Nederlanders scoort de gedrukte krant traditioneel sterk. Ruim 8 miljoen lezers doen dat zelfs dagelijks. De computer wordt door 5 miljoen mensen gebruikt om dagbladen te lezen (waarvan 2,3 miljoen dagelijks). De mobiele kanalen maken dus een forse groei door. De smartphone wordt inmiddels door 2,4 miljoen gebruikt om de krant te lezen (waarvan 1,1 miljoen dagelijks) en ruim 2,2 miljoen Nederlanders lezen vandaag de dag de krant via een tablet (waarvan 0,8 miljoen dagelijks).
 

Olaf Croon, directeur Cebuco: ‘Consumenten omarmen het nieuws meer dan ooit. Het nieuws is altijd beschikbaar, op elk denkbaar moment en via elk wenselijk kanaal. Deze selectieve en kwalitatieve ‘nieuws GRP’s’ die de nieuwsmerken leveren zijn ideaal voor adverteerders. Want elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.’ 


NOM

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch