Luistertijd stijgt, radiobestedingen dalen
18-08-2009 (09:14) - Media
De stijging van de gemiddelde luistertijd op radio gaat onverminderd door. Sinds 2008 is er volgens het Radio Advies Bureau een structurele stijging te zien. Net als in het eerste kwartaal is er ook een stijging in het tweede kwartaal, waardoor de luistertijd in het eerste helft 2009 gestegen is tot 3 uur en 14 minuten: een stijging van 3 minuten per dag (doelgroep 10+ jaar 7-24 uur).
De Nederlandse radiomarkt heeft echter in het tweede kwartaal van dit jaar haar vermoedelijk slechtste kwartaal ooit meegemaakt sinds 1992, toen commerciële Nederlandse radio wettelijk mogelijk werd. Vergeleken met vorig jaar daalden de netto radiobestedingen met 17,6 procent van 71,268 miljoen euro naar 58,707 miljoen euro. Over het gehele eerste half jaar daalden de netto radiobestedingen vergeleken met vorig jaar met 15 procent van 124,93 miljoen euro in 2008 naar 106,2 miljoen dit jaar.