Marktaandeel televisiezenders op nieuwe manier berekend

20-11-2018 (16:58) - Media

Stichting KijkOnderzoek (SKO) gaat vanaf het komende jaar een nieuwe berekening hanteren om de marktaandelen van televisiezenders, programma's en reclameblokken inzichtelijk te maken. Met TV Zendertotaal wordt dit alleen nog gebaseerd op de kijktijd naar zenders. Overig schermgebruik, zoals Video en DVD, is daar geen onderdeel meer van.


Deze beslissing heeft SKO gemaakt om een beter beeld te kunnen geven van de huidige televisiemarkt.  Apparaten die in het huidige Kijktotaal nog wel zijn opgenomen, worden volgens de stichting steeds vaker gebruikt voor andere diensten dan televisie kijken. Daarmee zou de definitie van Kijktotaal niet meer toereikend zijn. 


In 2019 gaat SKO daarom op twee manieren kijkgedrag rapporteren. Met TV Zendertotaal wordt het zenderaandeel berekend, al blijft SKO ook gewoon rapporteren over de TV Schermtijd. Die bestaat uit alle kijktijd via het televisiescherm. 


meer inzicht

'Door de marktaandelen alleen te baseren op televisiezenders geven we een beter en zuiverder beeld van de televisiemarkt. Bovendien vergroten we het inzicht in het kijkgedrag voor onze afnemers, doordat we de kijktijd van meer apparaten in de data beschikbaar maken', stelt directeur Sjoerd Pennekamp. 
 


Bureaus

Marketing

Economisch