Mediabestedingen dalen nog steeds

16-10-2013 (08:21) - Media

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2013 sterk gedaald met 5,5% tot 1,74 miljard euro. Alleen de bestedingen aan internet en bioscoop namen toe. 
 
De krimp in het eerste halfjaar is een voortzetting van de daling van 4,7% die over heel 2012 werd gerapporteerd. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2013 dat Nielsen binnenkort publiceert.
 
Belangrijkste reden voor de daling zijn de aanhoudende slechte economische omstandigheden. Tot en met het tweede kwartaal van 2013 verkeerde Nederland in een recessie. Zowel het consumenten- als het producentenvertrouwen waren in die periode nog onveranderd laag. 
 
Slechts twee mediumtypen noteerden groei in de eerste zes maanden van 2013: internet en bioscoop met respectievelijk 5,8% en 27,2%. De groei van internet is daarbij overigens volledig toe te schrijven aan search met een stijging van 12,3%. De twee andere categorieën binnen internet, online display advertising en classifieds, directories & listings, zagen de bestedingen met respectievelijk 1,8% en 1% dalen. 
 

 


Nielsen

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch