Murdoch: gratis en online gaan niet samen

11-05-2009 (10:27) - Media

Het tijdperk van gratis nieuws op internet is verleden tijd. Dat zegt mediatycoon Rupert Murdoch. Volgens de topman van News Corp zijn de dalende oplages grotendeels aan de kranten zelf te wijten, omdat ze hun artikelen gratis op internet zetten. De 78-jarige Murdoch bereidt zich naar eigen zeggen voor op de strijd tegen deze 'doodzonde' en kondigde deze week aan dat het begrip 'gratis' verleden tijd is op internet.
Te beginnen bij de websites van de kranten uit zijn holding News Corp. Onder News Corp vallen onder andere The Wall Street Journal, de New York Post, The Times of London, de Sun and The Australian. Murdoch is van plan lezers 'binnen twaalf maanden' te laten betalen voor internetdiensten, te beginnen bij de sterkere krantenmerken. Voor de krant The Wall Street Journal geldt al een online abonnement. Andere kranten zullen volgens Murdoch snel volgen.
 


Nu.nl

Reacties

Die ouwe Murdoch weet niet meer hoe het werkt.
Internet blijft gratis. Als hij een prijs gaat vragen, begint iemand anders een gratis website met nieuws.
jonathan @ 11-05-2009 11:05 uur
@ Jonathan,

Hier ben ik het niet mee eens. Vanaf de internetbubble is het voor ons gebruikelijk dat nieuws, dat we voorheen op papier kochten, ook online te vinden was. De achterliggende gedachte daarachter was dat kranten ervan uit gingen de kosten van de redactionele kwaliteit terug te verdienen door de verkoop van advertentieruimte op de website. Jij en ik weten natuurlijk dat dit misschien voor even heeft gewerkt, maar dat het anno 2009 geen zin meer heeft. Gevolg: kranten bieden nu hun informatie gratis online aan. Bedenk wel dat het kopen van een redactioneel artikel kan verschillen van 40 euro tot 200 euro als het is geschreven door de redactie van een krant of vaktijdschrift.

Ik laat toch in het midden of iemand anders wel gaat komen met het plaatsen van gratis nieuws op een website.
Ro @ 20-05-2009 08:58 uur

Bureaus

Marketing

Economisch