Netto mediabestedingen kleine 2% omhoog
12-06-2015 (07:25) - Media
De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2014 gestegen met 1,9% tot 4,63 miljard euro. In absolute bedragen betekent dat een stijging van 85 miljoen euro.
Op print en sponsoring na zagen alle mediumtypen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte toenemen. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2014 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Het voorzichtige economische herstel in 2014 leidde direct tot herstel van de netto mediabestedingen. In 2013 was er onder slechtere economische omstandigheden nog sprake van een krimp van de netto mediabestedingen van 3,4%.
Waar internet vorig jaar nog zorgde voor een rem op de daling van de totale netto mediabestedingen, zorgde printmedia nu voor een rem op de groei. Zonder gedrukte media zou er sprake zijn geweest van een toename van meer dan 5%.
De toename van de netto mediabestedingen was in 2014 het grootst bij internet. Voor het eerst sinds 2011 was die groei weer double diget (11,3%). Ook televisie kende een goed jaar, met name de eerste helft was sterk.
Voor het eerst daalden de bestedingen aan gedrukte media tot onder de grens van 1 miljard euro. Internet zit daar sinds 2011 al boven en ook televisie heeft deze magische grens in 2011 in postitieve zin al een keer doorbroken. Het marktaandeel van dagbladen en tijdschriften nam al licht af voor de economische crisis, maar halveerde gedurende de crisis tot iets meer dan 20% in 2014.
Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten in 2014 dalen met 8,5%. Dat was fors minder dan de afname van bijna 16% een jaar eerder. Hetzelfde gold voor publiekstijdschriften met -9% in 2014 en -13% in 2013. Ook bij vaktijdschriften zwakte de daling met 7% in 2014 af.
Radio zag de bestedingen in 2014 met ruim 2,5% stijgen, nadat het ook al in 2013 als een van de weinige mediumtypen een plus kon noteren. Abri’s zorgden binnen out of home voor een stijging van bijna 4%.
Nielsen