NPO: themakanalen scoren matig

27-05-2009 (10:25) - Media

Themakanalen bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn weinig populair en eigenlijk enkel een tussenfase tot on-demand televisie overal is doorgedrongen. Dat stelt NPO-topman Henk Hagoort in Trouw. De omroep bracht het aantal digitale themakanalen vorig jaar al terug van 17 naar 12 zenders. De andere zenders worden door relatief weinig mensen bekeken.

Hagoort denkt dat kijkers zelf willen bepalen wanneer ze wat kijken: “Ik weet niet of de lineair geprogrammeerde kanalen rond een specifiek thema de toekomst hebben. Ik vraag me inderdaad af of die digitale kanalen wel de juiste distributievorm zijn voor de programma’s die we er op parkeren.” Volgens de omroepdirecteur is op-aanvraag via internet de toekomst, maar heeft de NPO geen onderhandelingspositie om bij kabelaars ‘digitale ruimte’ te claimen om zo het hele aanbod van on-demand televisie te kunnen aanbieden.
 


Trouw

Reacties

Ik kijk regelmatig naar die themakanalen; Hilversum Best is favoriet, verder is Journaal 24 heel fijn om te bekijken, het documentaire kanaal en Cultuur is ook erg goed. Als ik anderen hierover aanspreek blijkt de belangstelling groot en ontdekt men ook die kanalen. Het is volgens mij eerder een kwestie van onbekendheid en het promoten van die themakanalen om de bekendheid te verhogen. En natuurlijk concurreren deze kanalen met de 12 Nederlandstalige netten (incl. Canvas en Een). Waar zet men op in. Ben wel benieuwd naar doelstelling in aantal kijkers. Heel vaak zijn de verwachtingen te hoog..
Huib @ 27-05-2009 11:39 uur
De NL TV markt heeft gewoon te weinig HH om themakanalen uberhaupt succesvol te laten zijn. Daar hoef je geen programma Goeroe voor te zijn. Slechts een beetje boerenverstand rekenwerk.
The economy of scale maakt dat de b.v.Duitse themakanalen en de Amerikaanse wel een succes zijn. Het bedienen van niche doelgroepen kan alleen maar als de vijver waar je vist groot genoeg is.
In Nederland is dat helaas niet zo. Maar wat hebben deze doelgroepen zenders tot nu toe gekost??? Had men zich beter kunnen besparen.
Bert @ 27-05-2009 20:43 uur

Bureaus

Marketing

Economisch