Olympische Spelen naar commerciëlen?

04-12-2008 (10:06) - Media

Het Internationale Olympische Comité (IOC) heeft een bod van de Europese publieke omroepen (EBU) op de uitzendrechten van de Olympische Spelen van 2014 en 2016 afgewezen. Commerciële (betaal-)zenders mogen nu ook aan gaan bieden. Het IOC vond het bod van de EBU te laag en wil de rechten per land gaan verkopen, in de hoop dat dit meer oplevert. De EBU verzorgt al sinds 1956 de uitzendingen van de spelen, via de aangesloten leden. Mochten commerciële (betaal)zenders genoeg geld over hebben voor de uitzendrechten van de Winterspelen in 2014 en de Zomerspelen in 2016, dan verwachten analisten dat kijkers in ieder geval veel meer reclames kunnen verwachten en minder live-uitzendingen. Als voorbeeld geven ze de meest recente Olympische Spelen in China. In Europa werd de openingsceremonie live uitgezonden. In Amerika, waar de commerciële zender NBC de rechten had verworven, werd het tijdstip uitgesteld tot ‘primetime’, zodat de meeste kijkers zouden kijken en de adverteerders tevreden zouden kunnen zijn.

Villamedia

Bureaus

Marketing

Economisch