Omzet Volkskrant stort in
21-11-2007 (11:34) - Media
Gaat het nu wel of niet goed met de Volkskrant? Op die vraag gaf hoofdredacteur Pieter Broertjes een tweeledig antwoord. Hij vertelde tijdens de MWG Aan Tafel-bijeenkomst in de Amstelborgh in Amsterdam dat de omzet sinds de zomer in elkaar is gestort. Volgens hem gaat het voor het eerst niet om een conjuncturele ontwikkeling, maar is er een structureel probleem. De komst van gratis dagbladen zorgt ervoor dat adverteerders voor stuntprijzen worden binnengehaald. Het kan maanden of jaren duren voor de markt van die kortingen op tarieven af is. Daarnaast is er minder respons op de advertenties. Adverteerders maken vaker de overstap naar internet. Overigens kampen ook de andere betaalde kranten met dergelijke problemen.Anderszijds noemde Broertjes het een interessante en inspirerende tijd, waarin de krant opnieuw moet worden uitgevonden. Vooral online gaat het bereik omhoog. De Volkskrant heeft een oplage van 280.000, Broertjes zei dat het bereik online ongeveer even hoog lag. Innoveren doet de Volkskrant door meer in te zetten op crossmedia en op de ontwikkeling van nieuwe, commercieel interessante katernen - zonder daarbij de redactionele onafhankelijkheid teniet te doen.