Online games zijn sociaal

10-10-2007 (10:14) - Media

Microsoft, Universal Media en MTV Networks hebben een aantal jongeren tussen 16 en 19 jaar gevraagd naar de games die ze online spelen: casual games. De onderzoekers wilden graag weten waarom de jongeren een spelletje op internet spelen – of waarom niet – en hoe adverteerders hierop kunnen inspelen. De belangrijkste uitkomst: jongeren spelen online games vooral als tijdverdrijf, waarbij het gaat om de uitdaging en het sociale aspect. De spelletjes mogen commercieel zijn, maar niet tè, en moeten goed bij het merk passen. De jongeren zien reclame liever op deze manier dan via pop-ups en banners op websites. De ondervraagde jongens en meisjes geven het ruiterlijk toe: ze spelen meestal games op internet omdat ze niets anders te doen hebben. Een andere reden om een casual game te spelen is de uitdaging. Het is aantrekkelijk om online iemand te verslaan, en nog leuker is het om een topscore neer te zetten. Spelen tegen iemand anders wordt hoe dan ook leuker gevonden dan spelen tegen de computer, want als je tegen de computer speelt, dan wint die bijna altijd. Het sociale aspect blijkt echter net zo belangrijk als het competitieve: jongeren vinden het leuk om andere mensen te ontmoeten die hetzelfde spel leuk vinden. Online wel te verstaan, via de chatfunctie. Het chatten, de gezelligheid, is minstens zo aantrekkelijk als het spel zelf.

Bureaus

Marketing

Economisch