Regionale media verliezen steeds meer terrein

15-10-2013 (08:08) - Media

Consumenten zijn steeds minder bereid te betalen voor regionaal en lokaal nieuws. Regionale media verliezen reclame-inkomsten aan spelers als Google en Facebook. En adverteerders volgen nu eenmaal de mediagebruikers. Met als gevolg noodzakelijke bezuinigingen bij de regionale mediaorganisaties die onvermijdelijk effect gaan hebben op de onafhankelijke en pluriforme lokale journalistiek.
 
Dat alles staat in De Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. Het Commissariaat besteedt dit jaar extra aandacht aan de ontwikkelingen in de regionale nieuwsmedia. Voorzien wordt een toenemende neerwaartse trend van de vraag naar regionale dagbladen en een teruglopend bereik van de regionale omroepen.
 
Madeleine de Cock Buning, collegevoorzitter: ‘Op grond van ons onderzoek dringt de vraag zich op welke consequenties de grotere druk op de regionale journalistiek gaat hebben voor de kleur van onze informatievoorziening. We zien dat de trend doorzet dat de algemene berichtgeving van regionale dagbladen in toenemende mate overeenstemt. Wanneer bezuinigingen op redactioneel niveau onontkoombaar zijn en er op de bovenregionale nieuwsvoorzieningen geen besparingen meer kunnen worden gerealiseerd, zullen die moeten worden gevonden in de lokale en regionale berichtgeving. Verder zien we dat er sinds 2006 gemiddeld vier edities per jaar verdwenen. Als deze trend doorzet zonder alternatief aanbod, bestaat de kans dat dagelijks lokaal nieuws niet langer wijdverspreid beschikbaar is.’
 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch