Second Screen slaat niet aan bij senioren
29-08-2013 (08:04) - Media
Circa een derde van de Nederlanders spreekt het aan om via een second screen aanvullende informatie te krijgen over een televisieprogramma. Vooral hoogopgeleiden vinden een second screen aansprekend (44%). Senioren (55+) lijken voorlopig geen nog toegevoegde waarde in second screens te zien. Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ruim 500 Nederlanders.
De laatste jaren is de manier waarop er televisie wordt gekeken enorm veranderd. Steeds minder huishoudens raadplegen de traditionele televisiegids, programma’s worden steeds vaker “on demand” gekeken en steeds meer wordt een second screen toegevoegd aan een programma. Programmamakers en zenders willen hiermee de kijker blijven boeien en de beleving rondom het programma vergroten.
Uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om via een second screen mensen meer te betrekken bij het programma. Ongeveer vier op de tien second screen gebruikers geven aan dat de betrokkenheid bij het betreffende programma verhoogd wordt door gebruik te maken van het second screen.
Bij ruim vijf op de tien second screen gebruikers blijft de betrokkenheid bij een programma op hetzelfde niveau. Voor slechts een beperkt deel van de second screen gebruikers (slechts 6%) neemt de betrokkenheid af en is een second screen een afleiding.