Ster draagt 218 miljoen euro bij aan OCW
02-06-2015 (00:00) - Media
Met een nettoresultaat van 218 miljoen euro in het ‘sportjaar 2014’ levert Ster een forse bijdrage aan de mediabegroting van het ministerie van OCW.
2014 stond in het teken van sport. De gouden Olympische Spelen in Sochi en het succesvolle WK voetbal boden legio mogelijkheden voor adverteerders om een massaal publiek te bereiken. Succesvol was ook het allereerste ‘Super Dutch’ reclameblok tijdens het WK 2014, een novum à la de Super Bowl in de Nederlandse Sterblokken.
Arian Buurman, algemeen directeur Ster: ‘Overall was het kijktijdaandeel van de publieke omroep in 2014 lager dan in het sportjaar 2012. Desondanks is het ons bij Ster gelukt om het rendement te verbeteren. Simpel gezegd: we hebben meer omzet gehaald uit minder kijkers. Met als gevolg dit prachtige resultaat.’
2015 wordt volgens Buurman een uitdagend jaar. ‘Een jaar zonder grote sportevenementen, maar ook het jaar waarin de bezuinigingen bij de publieke omroep en Ster verder hun beslag krijgen. Tegelijkertijd is er de opdracht van staatssecretaris Dekker om ‘eigen inkomsten’ van de publieke omroep te verhogen. Bij Ster moeten wij daarom grenzen kunnen blijven verleggen om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen en reclameminuten optimaal te verzilveren.’