Uitgeverscongres: de lat ligt hóóg

14-05-2009 (10:06) - Media

Nog een maandje en dan komt de crème de la crème van de uitgeverswereld samen om te vertellen en discussiëren over de elkaar snel opvolgende ontwikkelingen en bijzondere verschuivingen in de mediawereld. Want online is niet meer te negeren, kranten zoeken naar nieuwe functies en om de ‘nieuwe media’ met al zijn kansen 100 % te omarmen, is soms nog eng en onzeker.

Op 11 juni zullen tijdens het Media Facts Nationaal Uitgeverscongres sprekers als prof. dr. Arnold Heertje, David Montgomery (Mecom), Auke Visser (Sanoma Men’s Magazines), Hans Laroes (NOS-Nieuws), Karin van Gilst (Weekbladpers Tijdschriften) en vele anderen hun licht laten schijnen over de uitgeefwereld anno 2009 and beyond.
ReclameWeek Voelde Media Facts-hoofdredacteur Wim Verbei, vanaf het begin nauw betrokken bij het jaarlijkse congres, aan de tand.


- Kunt u wat vertellen over het thema 'Expansie in tijden van transitie'?
Veel uitgeverijen zitten middenin het overgangsproces van papier naar digitaal, en van mono-media naar multi- en zo mogelijk cross-media. Het Nationaal Uitgeverscongres 2009 biedt lessen en beschouwingen uit de dagelijkse praktijk van uitgevers uit binnen- en buitenland die in dat proces de expansie zoeken. Dat wil zeggen, naar middelen en kansen om intern te innoveren, naar nieuwe diensten, nieuwe doelgroepen, nieuwe markten om nieuwe revenuen te creëren.

- Hoe stellen jullie het programma samen?
Vorig jaar hebben we het format van het congres enigszins gewijzigd en werden er parallelsessies per uitgeefsegment geïntroduceerd. De belangrijkste ontwikkelingen, praktijkvoorbeelden en toekomstverwachtingen worden in die sessies gebundeld voor respectievelijk de dagbladen, de vakbladen, de publieksbladen en multimediaal. In het plenaire gedeelte komen de meer generieke thema's aan de orde, zoals dit jaar met econoom Arnold Heertje, die zal spreken over 'Uitgevers en de echte economie'.

- Zijn jullie het hele jaar bezig met het congres?
Daar komt het wel op neer. Maar als de herfstbladeren gaan vallen, starten wij met concrete voorbereidingen voor het congres in juni van het daarop volgende jaar.

- Jullie weten altijd grote namen uit de nationale en internationale mediawereld aan jullie te binden. Waarom komen zulke mensen (met zeer drukke agenda's) graag naar het Nationaal Uitgeverscongres?
Media Facts en het Nationaal Uitgeverscongres hebben in de loop der jaren een stevige reputatie opgebouwd, met kwaliteit en betrouwbaarheid als kernbegrippen. Ook in het buitenland weet men inmiddels dat het Nationaal Uitgeverscongres een zeer goed podium is om het hoger en middenkader van de Nederlandse uitgeefwereld te bereiken.

- Hoe hoog ligt de lat wat het programma betreft? Gaat die lat elk jaar weer ietsje hoger?
Hoog - en elk jaar hoger uiteraard. Verbreding, vernieuwing, verjonging, verdieping - het zijn die sleutelwoorden die ons drijven.

- Hoe beleeft u de dag van het congres altijd zelf?
De dynamiek, het hoge informatiegehalte, maar uiteraard ook de ontmoetingen en contacten in de wandelgangen en bij het diner achteraf leveren altijd weer een positieve bijdrage aan het adrenaline-gehalte.

- Is er anno 2009, met alle media-ontwikkelingen, meer dan ooit behoefte om bij elkaar te komen en kennis te delen?
Helemaal waar. Het blijkt ook uit het aantal aanmeldingen dat wij dagelijks binnenkrijgen.

- Hoe ervaart u zelf de ontwikkelingen in de mediawereld (de verschuiving van traditioneel uitgever naar multi- of crossmediaal, de komst van nieuwe mediavormen als social networks)? Maakt u zich wel eens zorgen of vindt u het vooral spannend deze tijd te mogen meemaken?
Wij delen de zorgen die de meeste uitgevers hebben. Tegelijkertijd bieden we hen daarvoor ideeën en inspiratie voor de toekomst, aan de hand van praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland, interviews, onderzoeksresultaten, discussies, etc. En uiteraard een ruime mogelijkheid tot netwerken. Het congres en het blad zijn daarvoor het podium.
En spannend?  Niets is spannender dan de toekomst.

Het Media Facts Nationaal Uitgeverscongres in Haarlem bijwonen? Het programma bekijken kan hier. Inschrijven kan hier.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Marketing

Economisch