Van 13 regionale omroepen naar 5 mediabedrijven?
26-09-2013 (08:16) - Media
‘Door de dertien regionale omroepen te clusteren tot vijf mediabedrijven blijft de regionale omroep van en voor de regio’, staat in het plan ‘Toekomstvenster op de publieke regionale omroep’ dat gisteren is gepresenteerd tijdens het congres ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de regionale omroep in Nederland.
Het plan van de regionale omroepen moet leiden tot vijf regionale mediabedrijven die in het hart van de samenleving staan. Dan heb je een schaal waarop je op efficiënte wijze fijnmazige journalistiek kunt bedrijven, en daarnaast je identiteit bewaart die ook nodig is om op andere terreinen in het hart van de samenleving te kunnen opereren.
Cees van der Knaap, voorzitter van ROOS, nam bij aanvang van het jubileumcongres krachtig afstand van de plannen die de NPO afgelopen vrijdag presenteerde. In die plannen wordt de taakopdracht van de regionale omroep ter discussie gesteld en houden de regionale omroepen op te bestaan.
Het regionale mediabedrijf van de toekomst houdt als kerntaak het brengen van nieuws, informatie, cultuur en evenementen uit de regio en het informeren van het publiek bij calamiteiten. Daarnaast zal er nauw worden samengewerkt met relevante mediapartijen en maatschappelijke organisaties.