Vertrouwen in social media verder omlaag
29-01-2014 (08:07) - Media
Uitkomsten van het grootste Social Media Onderzoek van Nederland onder laat zien dat het social mediagebruik in 2014 nog steeds niet het hoogtepunt heeft bereikt. Ondanks deze stijging zijn de zorgen rondom privacy nog steeds enorm hoog en daalt het vertrouwen van de Nederlander in social media in 2014 nog verder.
In het jaarlijks terugkerende Nationale Social Media Onderzoek uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy blijkt dat social mediaplatforms nog steeds zeer populair zijn onder de Nederlanders. Het aantal gebruikers is de afgelopen jaren blijven groeien tot bijna 9 op de 10 Nederlanders die actief zijn op social media in 2014. De grootste platforms zijn anno 2014 Facebook (met 8.9 miljoen gebruikers) en YouTube (met 7.1 miljoen gebruikers).
In 2014 heeft slechts 18% van de Nederlanders nog vertrouwen in social media. Bij jongeren tussen de 15-19 is de sterkste daling te zien in vertrouwen, met een afname van 11%. Daarbij blijft nog steeds 31% vertrouwen houden in social media, waarmee ze de leeftijdsgroep zijn met het meeste vertrouwen in deze platforms. De 65 plussers blijven met gemiddeld 6% de leeftijdsgroep met het minste vertrouwen in social media.