Voorzichtig herstel omzet tv-reclame
05-03-2014 (08:11) - Media
De netto bestedingen voor tv-reclame zijn in 2013 uitgekomen op 933 miljoen euro, een daling van 3,0%. Vorig jaar werd 832 miljoen euro uitgegeven aan spot advertising en meer dan 101 miljoen aan non-spot advertising. De tv-omzet kruipt voorzichtig uit het dal om in de tweede helft van 2013 weer in de groene cijfers te komen. Ten opzichte van andere mediumtypen blijft de kracht van tv ongeëvenaard.
Ten opzichte van 2012 zijn de netto bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7% van 846 miljoen naar 832 miljoen euro. De ontwikkeling van de netto tv-bestedingen geeft een positief beeld. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot een groei van 1,2% en bedroeg 436 miljoen euro.
In 2013 werd ruim 101 miljoen euro aan non-spot gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,7% minder aan uitgegeven. Omdat non-spot advertising vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert zij minder snel op economische trends. In tijden van economische recessie concentreren adverteerders hun budgeten eerder op spot.
SPOT