Vrouw onderbelicht in media

08-12-2008 (10:16) - Media

Slechts één op de vijf namen in kranten is van een vrouw. Dat bleek begin 2008 uit een onderzoek van DAG onder de Nederlandse dagbladen. Voor Buro Wullenhoven was de uitkomst van dit onderzoek aanleiding om de nieuwe website vrouwenindemedia.nl te ontwikkelen. Deze website blijkt een waar gat in de markt en brengt media nu op snelle en eenvoudige wijze in contact met vrouwelijke deskundigen.

Dat de Nederlandse media vrouwelijke deskundigen amper raadpleegt, heeft volgens Janneke Boer - een van de oprichters van Buro Wullenhoven - twee oorzaken: ‘Journalisten hebben vaak haast en maken daarom gebruik van vaste lijstjes met mensen die altijd willen meewerken. Van oudsher zijn dat meestal mannelijke deskundigen. Maar het tekort aan vrouwelijke deskundigheid in de media ligt ook aan de vrouwen zelf. Die zeggen al snel dat ze ergens niet voldoende van af weten. Zonde, want hierdoor laten vrouwen veel kansen liggen.’

Op de website vrouwenindemedia.nl geven vrouwelijke deskundigen precies aan over welke onderwerpen ze door de media benaderd kunnen worden. Vrouwenindemedia.nl geeft vrouwen daarmee de mogelijkheid hun expertise kenbaar te maken aan redacties. Dit is ook meteen het enige doel van de website die geen chatfuncties, platforms of netwerkgroepen biedt.

Buro Wullenhoven is het eerste en enige pr-bureau dat exclusief voor vrouwelijke ondernemers werkt. Oprichters Janneke Boer en Liduine Thomas vinden dat de zichtbaarheid van vrouwelijke ondernemers in de media sterk verbeterd kan worden en zetten hun uitgebreide netwerk daar graag voor in.

Bureaus

Marketing

Economisch