SWOCC onderzoek helpt in storytelling op sociale media

30-09-2021 (09:40) - Publicaties

Het vertellen van verhalen is populair onder zowel merk als mens. Storytelling is een sociaal fenomeen en daarom zien we in de communicatiepraktijk verhalen vaak verschijnen op sociale media. Op sociale media is echter niet elk merkverhaal een succesverhaal. Veel merkverhalen sluiten niet aan bij het publiek en leveren weinig engagement op. SWOCC-publicatie 83 ‘Succes met storytelling op sociale media’ onderzoekt hoe merken de potentie van verhalen optimaal kunnen benutten op sociale media.

Hoe vertel je op sociale media een verhaal dat mensen willen horen en doorvertellen? In deze SWOCC-publicatie onderzoeken Agaath Flikweert, Komala Mazerant, Kim Stolk en Lotte Willemsen welke factoren bijdragen aan het succes van verhalen die merken delen op sociale media. De publicatie beantwoordt de volgende vragen:
• Wat is een merkverhaal?
• Waarom vertellen mensen verhalen?
• In hoeverre maken merken gebruik van verhalen?
• Hoe zetten merken storytelling in op sociale media?
• Welke typen verhalen zijn succesverhalen?
 
Op donderdag 9 december wordt de publicatie gepresenteerd tijdens de boekpresentatie. De onderzoekers bespreken samen met praktijkprofessionals de factoren die zorgen voor succesverhalen op sociale media. Het complete onderzoek is geschreven door Agaath Flikweert, Komala Mazerant, Kim Stolk en Lotte Willemsen.