Tinder deelt de datingtrends van 2022

30-11-2022 (10:15) - Publicaties

Tinder deelt, nu 2022 bijna tein einde loopt, het jaaroverzicht van de datingapp. In 'Year in Swipe' komen datingtrends, activiteiten en interesses voorbij die het meest populair waren onder Nederlandse en wereldwijde daters in 2022.

De eerste gesignaleerde trend is de ‘situationship’ als echte relatiestatus. Tinder omschrijft deze status als 'een casual en vrijblijvende relatie waarbij die status duidelijk wordt uitgesproken'. Meer dan 1 op de 10 jonge singles (18 tot 25 jaar) wereldwijd zei dat ze de voorkeur geven aan situationships als een manier om een relatie te ontwikkelen met minder druk.

Museum en sterrenbeelden

De dinner date lijkt passé. Het lijkt erop dat de activiteiten die we vaak tijdens de pandemie ondernamen zijn blijven hangen. Vermeldingen van 'Picknicken' en 'Museum' in Nederlandse Tinder bio’s zijn dit jaar toegenomen, wat kan betekenen dat singles elkaar tegenwoordig ontmoeten via meer dan alleen een diner en drankjes. Ook de populariteit van sterrenbeelden viel op in Tinderprofielen. De sterrenbeelden Ram, Leeuw en Vissen werden in Nederland het meest in profielen gebruikt.

Maatschappelijk verantwoord

De snelst groeiende interesses op Tinder wereldwijd waren trends uit het verleden zoals 90's Kid, Anime en Sneakers. Ook het jaren 90 nummer "Running Up That Hill" van Kate Bush, maakte een comeback en stond in de wereldwijde top 10 van Spotify liedjes die op Tinder-profielen werden genoemd. Daarnaast zocht driekwart van de singles wereldwijd een match die interesse heeft in maatschappelijke onderwerpen, zoals activisme of kiesrecht. Dit jaar voegden zelfs zoveel Tinder-leden de Oekraïense vlag toe aan hun profiel om steun te betuigen aan Oekraïne, dat deze op een gegeven moment in de wereldwijde top 10 van trending emoji’s op de app stond.