Digitale weerbaarheid van Nederlandse bedrijven ondermaats

12-04-2022 (13:11) - Tech

Het Nederlandse bedrijfsleven moet een inhaalslag maken op het gebied van cybersecurity. De meeste organisaties hebben nog geen strategie voor digitale weerbaarheid en de securitybudgetten zijn vaak niet toereikend. Ook heeft Nederland een achterstand als het gaat om security-awarenesstrainingen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van cyberbeveiliger Mimecast.
 
"Nederland loopt voorop in de digitalisering, maar onze digitale weerbaarheid blijft achter", zegt Sander Hofman, securityexpert van Mimecast. "Cybercriminelen zijn actiever dan ooit en zien Nederland als een aantrekkelijk doelwit. We zijn immers een welvarend land dat sterk afhankelijk is van digitale technologie. Het is zorgwekkend dat cybersecurity na alle incidenten nog steeds geen prioriteit heeft in het bedrijfsleven. Op cruciale onderdelen presteren we ondermaats. Dit moet echt veranderen."
 

Aanvallen

Twee derde (67%) van de Nederlandse organisaties werd in het afgelopen jaar vaker aangevallen via e-mail. 56% meldt een toename van het aantal phishingaanvallen. Ruim een derde (38%) werd vaker bestookt met impersonatie-aanvallen. Daarbij doen cybercriminelen zich via e-mail voor als een leidinggevende of een andere vertrouwde partij. Merkmisbruik is eveneens een groeiend probleem. Een groot deel van de Nederlandse bedrijven zag meer nagemaakte websites (48%) of nepmails (42%) waarbij hun merk werd misbruikt.
 

Nederland onvoldoende weerbaar

Het jaarlijkse State of Email Security-onderzoek geeft ook een beeld van het volwassenheidsniveau op het gebied van cybersecurity. Nederland scoort op verschillende onderdelen niet al te best. Zo traint slechts 8 procent van de Nederlandse organisaties zijn personeel op continue basis in het herkennen van cyberaanvallen. Wereldwijd doet 23% van de bedrijven dit. In Duitsland biedt zelfs 30% continu security-awarenesstrainingen aan. Van de 12 onderzochte landen blijft Nederland alleen Singapore (7%) voor.
 
Slechts 21% van de Nederlandse organisaties heeft een strategie voor cyber resilience, ook wel bekend als digitale weerbaarheid. Zo’n strategie is gericht op het waarborgen van de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van cruciale systemen en data. Ook op dit punt scoort Nederland beduidend slechter dan het wereldwijde gemiddelde (38%) en de landen om ons heen, zoals Duitsland (43%) en het Verenigd Koninkrijk (38%).
 

Neerwaartse trend

Een vergelijking met voorgaande jaren wijst er zelfs op dat Nederland minder weerbaar is geworden. Het percentage van de Nederlandse organisaties die het personeel continu trainen in gevaarherkenning loopt gestaag terug: van 12% in 2020 naar 11% in 2021 naar 8% nu. De neerwaartse trend is nog duidelijker als wordt gekeken naar de aanwezigheid van een strategie voor cyber resilience. In 2020 had bijna de helft van de organisaties (47%) zo’n strategie, een jaar later 38% en nu dus slechts 21%.