Een succesvolle app? Die heb je zo!
07-12-2020 (21:48) - Tech
Toen de populariteit van smartphones en apps begonnen toe te nemen, wilde iedereen een eigen app om “erbij” te horen. Dat een dergelijke app weinig of niets aan een business case toevoegt, weten inmiddels velen. Maar aan welke eisen moet een succesvolle app eigenlijk wel voordoen en wat zijn aansprekende voorbeelden? We zetten de belangrijkste vertrekpunten op een rij.
In de eerste plaats is een helder doel onmisbaar. Wat moet je app gaan ‘doen’? Wat wil je ermee bereiken? Een heldere visie op de doelstelling van de app die je wilt (laten) bouwen, is onmisbaar om het verschil te maken. Denk daarbij aan het formuleren van je doelstelling, zoals bijvoorbeeld verkoop, het verstrekken van informatie, of communicatie tussen gebruikers onderling of tussen app eigenaar en gebruikers. Apps kunnen ook zeer effectief worden ingezet voor het vergroten van de merkbeleving of ingezet worden als (kortlopende) activatie.
Naast het formuleren van het doel van de app is een bondige formulering van de beoogde doelgroep onmisbaar. Demografische kenmerken (geslacht leeftijd, opleiding) spelen daarbij vaak een belangrijke rol: een app voor gamende tieners heeft een heel andere tone of voice dan een succesvolle app voor mensen die op zoek zijn naar een baan.
Heb je doel en doelgroep op het netvlies, dan kunnen succesvolle en aansprekende voorbeelden van bestaand app design handig zijn in het oriëntatieproces. Voorbeelden van apps zoals de bouwer dtt die op hun website deelt, kunnen je op weg helpen. Maar ook: welk apps gebruik je zelf? En welke apps spreken je persoonlijk aan?
Inspireren en aanmoedigen
Als je je eenmaal aan het oriënteren bent, zal je ook ervaren dat technieken als AR tegenwoordig succesvol worden ingezet. En kijk ook eens naar de app designs die Apple jaarlijks bekroont. Het zijn stuk voor stuk ontwerpen die je zullen inspireren en aanmoedigen.*
Ook kan je je oriënteren bij apps die zijn beloond met topposities en vijf-sterren reviews in de app stores. Effectieve apps zoals ddt laat zien, zijn bovendien niet alleen voorbehouden aan grote corporates, maar effectief maatwerk kan ook heel goed gerealiseerd worden voor MKB, start-ups of investeerders. Het is in de basis voor iedereen een kwestie van denken, durven èn doen.
*Beeld: Flow by Moleskin, winnend ontwerp 2019