Kantar en Google zetten eerste stappen in een cookievrije wereld met toekomst
15-02-2021 (17:01) - Tech
Marketeers in de VS kunnen per direct de prestaties van YouTube-campagnes op alle apparaten en platforms beoordelen zonder het gebruik van pixels. Dit is mogelijk door de migratie naar Google's Ads Data Hub als onderdeel van Kantars Project Moonshot. Er wordt momenteel getest in nog eens 15 markten over de hele wereld. Ook Nederland zal dit voorbeeld volgen in de loop van 2021.
Kantar kondigt de migratie aan naar Ads Data Hub (ADH), de cloudgebaseerde oplossing van Google die op maat gemaakte analyses van YouTube-advertentiecampagnes mogelijk maakt en tegelijkertijd de privacy van gebruikers beschermt. Kantars Project Moonshot claimt op dit moment de positie van het meest geavanceerde onafhankelijke platform in de reclame-industrie voor het meten van de effectiviteit van digitale advertenties zonder het gebruik van cookies.
Adverteerders kunnen nu de prestaties van advertentiecampagnes op YouTube, op alle apparaten en platformen, onafhankelijk meten via Brand Lift Insights van Kantar. Brand Lift Insights is een oplossing voor het meten van de effectiviteit van advertenties, met een normatieve database van meer dan 25.000 digitale campagnes.
Directe data-integraties
Project Moonshot is het eerste initiatief in de reclame-industrie om directe data-integraties tot stand te brengen met 's werelds grootste digitale uitgevers en apps en biedt adverteerders cookieloze en privacy-gerichte methodologieën om de effectiviteit van advertenties te meten. Project Moonshot is opgezet om drie doelstellingen voor de hele sector te bereiken:
Het creëren van nieuwe generatie data- en technologieplatform waar privacy centraal staat, om te migreren van cookie-gebaseerde metingen naar integraties direct bij de publishers.
Onafhankelijke cross-publisher meting van de effectiviteit van advertenties bij alle uitgevers in een mediaplan, inclusief walled gardens en campagnes die lopen bij meerdere publishers.
Onafhankelijke cross-publisher meting van de effectiviteit van advertenties bij alle uitgevers in een mediaplan, inclusief walled gardens en campagnes die lopen bij meerdere publishers.
95% van de wereldwijde digitale advertentie-uitgaven vertegenwoordigt in het platform, door de integratie van 250 uitgevers inclusief cross-publisher metingen op het platform tegen het einde van 2021.
Jane Ostler, Kantars global head of Advertising Effectiveness: "We weten dat adverteerders de voorkeur geven aan cross-publisher meting van de effectiviteit van advertenties, en de aankondiging van vandaag is een volgende grote stap in die richting. Uit ons Media Reactions-onderzoek blijkt dat bijna twee derde (65%) van de adverteerders van plan is hun online uitgaven aan videoadvertenties in 2021 te verhogen, en we weten dat YouTube door adverteerders als een populair videoplatform wordt gezien. Deze integratie met Google van bèta-test naar algemene beschikbaarheid is een belangrijke mijlpaal, zowel voor Kantar en Google als voor de adverteerders wereldwijd. Zij kunnen nu hun advertentiebudgetten beter verantwoorden met bewezen effectiviteitsmetingen door derden. In de huidige uitdagende zakelijke omgeving vanwege COVID-19, heeft bijna twee derde (61%)1 van de bedrijven hun marketinguitgaven met gemiddeld 36,7% verlaagd. Inzicht in de effectiviteit van campagnes is nog nooit zo essentieel geweest."
In landen waarin de ADH-gebaseerd onderzoek nog niet beschikbaar is kan gebruik gemaakt worden van ContextLab. Deze Kantar solution omzeilt cookies en de ‘walls’ van anders gesloten platforms voor onafhankelijke impact evaluaties.