Smart home markt stijgt naar €5,2 miljard

21-03-2022 (09:00) - Tech

Ruim 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens bezitten een smart home product. In totaal werd €5,2 miljard besteed aan deze slimme apparaten. Nederlanders associëren Coolblue het vaakst met smart home producten. Dit blijkt uit de zesde editie van de Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders. 

 
Meer dan 4,5 miljoen Nederlandse huishoudens zijn in het bezit van e´e´n of meerdere smart home producten (57%). In 2021 en 2020 bedroegen deze percentages nog respectievelijk 52% en 42%. De smart home markt blijft dus sterk groeien. 
 

Markt stijgt naar €5,2 miljard 

In totaal hebben Nederlanders voor meer dan €5,2 miljard aan smart home producten in huis. In 2021 was dit nog €2,9 miljard. Dat is een forse jaarlijkse stijging van €2,3 miljard (1). De productcategorie ‘huishouden en comfort’ heeft hierin met bijna €1,5 miljard het grootste aandeel. Op enige afstand volgen de overige segmenten. 



 
Bijna een kwart van de Nederlanders denkt aan Coolblue (24%) wanneer zij een smart home product willen kopen. Coolblue heeft daarmee MediaMarkt (23%), de koploper van voorgaande jaren, ingehaald. Bol.com (12%), IKEA (6%) en Conrad (5%) maken de top vijf compleet. 

De volledige resultaten  vind je in de zesde editie van de  Smart Home Monitor, een grootschalig onderzoek naar de status van domotica in Nederland. In het onderzoek zijn 4.918 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.