Appen met Young Directors Award winnaar Emma Branderhorst
30-06-2022 (16:52) - Appen met
Emma Branderhorst heeft de gouden Young Directors Award gewonnen in Cannes voor de film Vlekkeloos. Wat haar werk typeert lees je hier.
WhatsApp-status:
Hoihoi! Ik hoorde dat je vandaag in Marseille zit, maar dat je wel beschikbaar bent voor het beantwoorden van wat vragen over whatsapp naar aanleiding van je winst van de Young Directors Award (https://fonkmagazine.nl/artikelen/cannes/emma-branderhorst-wint-young-director-award-voor-vlekkeloos-60691.html)? Groetjes, Anne (FONK Media)
Hi Anne, ik ben net weer terug
Dus ben bereikbaar als je wil :)
Hi Anne, ik ben net weer terug
Dus ben bereikbaar als je wil :)
Ah perfect! Ten eerste gefeliciteerd met het winnen van de award natuurlijk :)
Dankjewel!
Ja echt te gek
Is die erkenning belangrijk voor je?
Zal ik je even bellen zo?
Het interview format is over app
Oooh
Hahaha
Dan app ik je zo eventjes terug
Ik zit nog in de sound nabewerking
Prima! geen haast
Erkenning voor je werk is altijd heel fijn. Maar wat ik vooral heel bijzonder vindt aan deze erkenning in Cannes is dat de film wereldwijd door 34 juryleden is bekeken, zowel mannen als vrouwen en dat bij al deze mensen de film aansloeg. Terwijl het best een niche onderwerp is, vertelt vanuit een jong hoofdpersonage. Dat de film dus zoveel mensen raakt vind ik echt fantastisch.
Ik heb alleen de trailer gezien, maar ik vind het er inderdaad heel tof uit zien! Hoe kwam je op het idee om een film te maken over menstruatie armoede?
Wil je een linkje van de film?
Wil je een linkje van de film?
Leuk!
https://www.npostart.nl/vlekkeloos/23-01-2024/POW_05271159
In mijn werk probeer ik onderbelichte problemen een gezicht te geven. Dingen die er wel zijn, maar die je niet (of moeilijk) ziet. In mijn research naar schaamte op menstruatie bij jonge meiden stuitte ik op een artikel over menstruatie-armoede.
Tijdens het lezen van de cijfers dacht ik echt, hoe is dit mogelijk. Ik kon het me zo moeilijk voorstellen. Juist om het probleem inzichtelijk te maken en om deze jonge vrouwen een gezicht te geven wilde ik deze film maken. Met film kan je mensen een wereld laten zien die ze niet kennen.
In mijn werk werk ik ook veelal met jonge hoofdpersonages en hun reis van kind naar volwassen worden. Dit in combinatie met problematiek die niet direct zichtbaar is.
In mijn werk probeer ik onderbelichte problemen een gezicht te geven. Dingen die er wel zijn, maar die je niet (of moeilijk) ziet. In mijn research naar schaamte op menstruatie bij jonge meiden stuitte ik op een artikel over menstruatie-armoede.
Tijdens het lezen van de cijfers dacht ik echt, hoe is dit mogelijk. Ik kon het me zo moeilijk voorstellen. Juist om het probleem inzichtelijk te maken en om deze jonge vrouwen een gezicht te geven wilde ik deze film maken. Met film kan je mensen een wereld laten zien die ze niet kennen.
In mijn werk werk ik ook veelal met jonge hoofdpersonages en hun reis van kind naar volwassen worden. Dit in combinatie met problematiek die niet direct zichtbaar is.
Inderdaad, die jonge acteurs maakt het verhaal echt extra sterk
Je bent dus ook veel met issues die voornamelijk vrouwen aangaan bezig, is dat een consistente factor in verder werk of wil je de onderwerpen verbreden?
Ja, ik vertel vooral verhalen vanuit het vrouwelijk perspectief. Die verhalen zijn nog niet genoeg gepresenteerd vind ik.
En gelukkig zijn er steeds meer vrouwelijke regisseurs om dit soort verhalen te vertellen.
Als ik kijk naar mijn eigen fictie werk is dit absoluut een rode draad. Ik werk in mijn team dan ook veel met vrouwen, met de vrouwelijke camera vrouw Myrthe Mosterman werk ik het fijnst op deze onderwerpen. Maar in mijn commerciele werk, ben ik breder. Dan vind ik storytelling en karakterontwikkeling belangrijk.
Al hoeven de onderwerpen niet perse alleen gericht op vrouwen te zijn. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een research traject naar alcoholisme voor een eerste lange film.
Als ik kijk naar mijn eigen fictie werk is dit absoluut een rode draad. Ik werk in mijn team dan ook veel met vrouwen, met de vrouwelijke camera vrouw Myrthe Mosterman werk ik het fijnst op deze onderwerpen. Maar in mijn commerciele werk, ben ik breder. Dan vind ik storytelling en karakterontwikkeling belangrijk.
Al hoeven de onderwerpen niet perse alleen gericht op vrouwen te zijn. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een research traject naar alcoholisme voor een eerste lange film.
En ben ik in afronding van een commercial voor een grote foodketen, waarbij ik een ontluikende liefde van twee jonge pubers vertel.
Wat nice dat je op meer facetten de vrouwelijke representatie doorvoert!
Spannend! Ben heel benieuwd
De film Onderhuids gaat in op venijn onder jonge meiden, iets waar je hoogstwaarschijnlijk ziet zoals veel vrouwen zelf wel redelijke ervaring mee zult hebben, maar Vlekkeloos gaat over iets wat je tot je er over las nog niet kende. Wat is je aanpak om te zorgen dat zo'n verhaal wel accuraat verteld wordt?
Klopt. Voor Onderhuids heb ik mijn eigen vriendinnengroep van vroeger onderzocht. Voor Vlekkeloos heb ik grondig research gedaan. Bijna alsof je een documentaire aanpakt. Ik doe veld research (heb meerdere weken meegelopen bij de voedselbank) verschillende mensen in armoede gesproken en daarnaast veel documentaires over armoede gekeken zoals ‘Schuldig’, een heel sterke docu serie op de NPO. Met al dit veldonderzoek schrijf in vervolgens het script. Voor Vlekkeloos heb ik dat gedaan met Milou Rohde. Doordat we zoveel onderzoek hebben gedaan kan je al deze verhalen toe spitsen tot een uiteindelijk fictie script.
Op dit moment ben ik ook onderzoek aan het doen naar ouders die kampen met alcoholisme. Met dit onderzoek ben ik al zeker een half jaar bezig en eind dit jaar schrijf ik het om naar een script. Doordat deze research blijft het script super echt en authentiek omdat het uit het leven gegrepen is.
Nice!
En de grondige research werpt dus ook zijn vruchten af
Hoe zou je je eigen werk typeren? Wat is jouw magic touch?
Precies! Dat vind ik echt heel belangrijk. Juist omdat de onderwerpen ook zoveel nuance bevatten.
Het is niet alleen geen geld voor tampons, maar de afweging. Schoolreisje? Of wasmiddel?
Ik reageer hier straks eventjes op. Ga nu net een meeting in. X
Juist, dat is een realiteit die veel mensen (gelukkig) niet kennen
He Anne, ben ik weer!
Super tof al je vragen trouwens
Ik ga even door op je laatste vraag
Ik ben benieuwd
Het zijn sterk realistische films en bieden een slices of life gevoel waarin een groter thema wordt behandeld. Het zijn films over grote thema's maar ik blijf heel dichtbij de hoofdpersonages en waak enorm voor over-dramatisering. Hierdoor blijven de verhalen dicht bij de hoofdpersonages.
Daarnaast heb ik altijd een lange voorbereidingstijd. Naast de research (Voor een film) heb ik ook een lange repetitie periode met mijn acteurs. Dit doe ik voor zowel fictie als commercieel werk.
Wat voor thema
thema's* zie je jezelf nog behandelen in de toekomst?
Hierbij doe ik met de acteurs veel verschillende opdrachten om echt opzoek te gaan naar hun personages. En veel tijd met elkaar te besteden. Zoals samen eten, koken, bowlen etc etc.
In september draai ik een nieuwe film over de complexiteit van een moeder-dochter relatie. Waarin een dochter los wil breken van de symbiose, terwijl de moeder het moeilijk vindt om los te laten.
oh wat leuk!
En op dit moment ben ik bezig met een research naar het alcohol gebruik van ouders, vanuit het kinderlijk perspectief.
interessant, ben heel benieuwd!
Eigenlijk heb ik nog super veel ideeen, maar ik probeer het ook een beetje te stroomlijnen. Dus op dit moment zijn dit mijn doelen voor de komende paar maanden.
En daarnaast hoop ik mooie commerciele films te maken, waar ik mensen mee kan raken. Films die ook een maatschappelijk thema of een mooie realistische storyline vertellen
Genoeg ideeën dus! Leuk om je te blijven volgen
Thanks voor je tijd Emma! Succes met alle projecten
Ja, leuk om je zo ontmoet te hebnen