15 genomineerden voor Radio Advertising Awards 2016

12-06-2016 (18:08) - Awards

Uit 223 inzendingen hebben de vakjury’s de beste radioreclames genomineerd voor een Radio Advertising Award.
 
 
De creatieve vakjury heeft zeven commercials genomineerd voor beste radiocommercial en in de nieuwe categorie beste branded content twee cases. Er zijn drie adverteerders genomineerd voor radioadverteerder van het jaar en ook de shortlist voor de beste radiospecialist is bekend. De Radio Advertising Awards worden op dinsdag 28 juni tijdens het ‘méér-met-radio-event’ in de A’dam Toren uitgereikt.
 
De vakjury creatie, met voorzitter Kees Kroot (Soundcircus) en juryleden Merlijn van Vliet (KOKORO), Robert Volten (TBWA), Lars van Es (Mediacom en RAB radiospecialist 2015), Robbert van den Heuvel (FCA Netherlands en winnaar RAB publieksprijs 2015), Silvan Stoet (presentator Radio Veronica), heeft gejureerd op de criteria radiocreativiteit, uniciteit, effectiviteit en beleving voor de luisteraar. Voor de nieuwe categorie branded content (non-spot) is ook gekeken of de radiozender en de adverteerder elkaar op merkwaarden goed versterken en of het programmaonderdeel op een natuurlijke wijze in het radioprogramma of -event past.
 
Genomineerden in de categorie radiocommercial
Aegon - Maar je hoort eigenlijk nooit…
TBWA\NEBOKO, Earforce, MEC
De betrokkenheid bij het product en de propositie wordt geactiveerd door een schijnbare tegenstelling. De humoristisch commercials hebben een grote herkenbaarheid. 

Ditzo - Geen schadeformulier maar een what’sapp.
ETCETERA, Earforce, Mediareverse
Het concept is heel goed. Juist door de eenvoud erg sterk in de communicatie. Met name binnen de doelgroep briljante aanpak.

Djoser - Reizen met oog voor de wereld
Double-O Radio, de Media Balie
Er is goed gebruikgemaakt van de eigenschappen die radio te bieden heeft. De commercial roept een ultiem vakantiegevoel op, de luisteraar wordt meegetrokken in de reiswereld. De executie is top.

Fonds Gezond Geboren - Geboorteoverlijdensbericht
JWT Amsterdam, Alfred Klaassen, Zigt
Deze commercials komen keihard binnen. Bijna te heftig om naar te luisteren en daarom zeer effectief in de boodschapoverdracht. De tekst en propositie komt goed overeen.

Holland Casino - Man-vrouw
TBWA\NEBOKO, The Ambassadors, Mindshare
De interactieve radiocommercial is een sterk radio concept. De commercial doet wat ie moet doen. Vanuit de campagne ‘het zit in je’ een goede doorvertaling naar radio.

McDonald’s - Stemmetje
TBWA\NEBOKO, Earforce, OMD
Vanaf de eerste seconde wordt gebruik gemaakt van de verbeeldingskracht van radio waarbij het brein van de luisteraar wordt geïndoctrineerd. De commercial kent een goede productie, vooral het ‘stemmetje’ is heel goed uitgevoerd.

Trouw - Twijfel biedt perspectief
KOKORO, Big Orange, GroupM
Een heldere en pakkende radiocommercial met een heel goed campagne-inzicht en positionering. De call to action wordt genuanceerd gebracht.
 
Genomineerden in de categorie branded content
SNS – Evers, dat had je wel eens eerder mogen vertellen!
FHV BBBO – Vizeum – Radio 538 | 538Concepts
De multimediale branded content promotie was een logische doorvertaling van de SNS Hypotheek Looptijdservice campagne, waarin de bank de consument vertelt wanneer de hypotheekrente omlaag kan.

T-Mobile – Dance Department 4G
ETCETERA – Mediacom – Radio 538 | 538Concepts
Om de claim het beste 4G netwerk van Nederland te promoten, werd een volledige uitzending van het danceprogramma 538 Dance Department (inclusief visual radio) via 4G-verbinding live vanuit een rijdende roze-zwarte bus gepresenteerd. Een gewaagde krachtige promotie met goed gebruik van het zaterdagavondmoment.
 
Genomineerden in de categorie radioadverteerder
SNS
FHV BBBO - Vizeum
SNS gebruikt alle aspecten van radio en kiest bewust voor radio, de ene keer als primair medium en de andere keer ondersteunend in de campagnes. Branded content cases worden met meerdere zenders opgezet. SNS maakt creatief gebruik van het medium en is herkenbaar en onderscheidend binnen de sector.
 
Vodafone
Achtung! - MEC
Vorig jaar bekroond met de titel en nu weer een nominatie. Dat zegt veel over de continue kwaliteit van Vodafone op radio. 
 
Volvo
Grey, Mindshare
Volvo is innovatief door gebruik te maken van een breed palet aan innovatieve mogelijkheden dat radio biedt: digitale radioreclame en re-targeting en Shazam. Volvo is de eerste adverteerder met een 3d radiocommercial. 
 
Genomineerden in de categorie radiospecialist
Steven van Dorp van M2Media
Steven is een ambassadeur voor radio. Hij heeft een goede relatie met de radio exploitanten, altijd bereid om in gesprek te gaan en mee te denken. Steven heeft een brede scope, is heel inhoudelijk met sterke argumenten. Hij is betrokken. En ook nog eens de DAB+ specialist.
 
Veroni Engelhart van Zigt
Veroni wil altijd uitleggen en onderbouwen! Ze inspireert adverteerders. Ze schrijft regelmatig mooie blogs over radio. Met een gedegen aanpak is ze perfectionistisch voor haar klanten. Ze durft op onderzoek uit te gaan en stelt daarbij vragen die anderen niet stellen. Veroni is binnen Zigt een voorvechter voor radio.
 
Arthur Terpstra van Magna Global
Arthur is eager en heeft lef, hij laat het niet los en gaat de diepte in. Hij wordt door de radiozenders gezien als een fijne ‘collega’ om mee samen te werken, hij denkt mee over argumentaties en is oplossingsgericht. Hij organiseert zelfs radio workshops.