Thonik poetst logo VPRO op
25-08-2010 (09:32) - Bureaus
De VPRO heeft een nieuw logo. Dit ontwerp van bureau Thonik is het uitgangspunt van een compleet vernieuwde visuele identiteit, waarmee de VPRO zich voortaan overal presenteert. Aan de sterke inhoud die de VPRO kenmerkt, wordt nu een herkenbare huisstijl verbonden die de omroep als één geheel vormgeeft.
De VPRO veroverde de afgelopen jaren een sterke positie in de media. De programma’s worden zeer gewaardeerd, het publiek en de ledenaanhang groeien. Om in de stortvloed aan media een duidelijke koppeling te houden tussen de programma’s en de VPRO als afzender, is ervoor gekozen de VPRO als krachtig merk duidelijker te verbinden aan het aanbod. Zo worden de verschillende programma’s die getuigen van de waarden die de VPRO typeren weer vanzelfsprekend aan de VPRO geklonken.
Ontwerpbureau Thonik werd in de arm genomen om vorm en inhoud te geven aan een nieuwe communicatiestijl. Het bureau van Nikki Gonnissen en Thomas Widdershoven besloot het oude logo uit 1982 van Willem van den Berg te transformeren in een nieuw beeldmerk. Geen breuk met het verleden, maar een stap in een lange traditie van grensverleggende vormgeving.
Het nieuwe logo borduurt voort op het oude vignet, maar is ontworpen voor flexibel gebruik. Thonik creëerde met het nieuwe logo het uitgangspunt van een eindeloos te variëren, maar voortaan altijd herkenbare stijl in de vormgeving van alle programma’s en uitingen van de VPRO.