ARA maakt virtuele luchtmachtbasis
01-07-2008 (09:55) - Bureaus
Beleving is een belangrijk wapen in de strijd om de klant. Steeds meer merken slagen erin consumenten te verleiden door ze een bijzondere ervaring te bieden. Ook personeelswerving is effectiever als potentiële medewerkers de organisatie en de banen indringend ervaren. De nieuwe door ARA ontwikkelde campagne van de Luchtmacht laat jongeren de Luchtmacht beleven. Virtueel, maar soms bijna nog mooier dan in het echt. Met de nieuwe campagne wil de Luchtmacht meer aansluiten op de wereld van jongeren. Te beginnen met hun mediagedrag. Jongeren besteden steeds meer tijd op internet. Maar ook op de manier waarop ze graag informatie verwerken. Jongeren op zoek naar een baan willen meemaken wat er te beleven valt bij een organisatie. Hoe is het om te werken bij de Luchtmacht? Wat maak je mee? En heel concreet: hoe is het om te vliegen? Of om aan een Apache te sleutelen?
Drive to web-campagne
Alle onderdelen van de campagne van de Luchtmacht, de tv-commercials bijvoorbeeld, zijn erop gericht om jongeren naar de website te leiden. De website (www.werkenbijdeluchtmacht.nl/base-x), die vandaag live zal gaan, heeft de vorm van een virtuele basis: Base X. Een basis volop in actie die je ook daadwerkelijk kunt betreden. Om te ervaren hoe het is in de verkeerstoren, in een F-16, in de werkplaats, in de fitness-ruimten, in de bunker van de gevechtsleiding en het opleidingscentrum. De website geeft een spannende, maar realistische kijk op de Luchtmacht. Op de organisatie en op de banen. Je kunt er het profiel van 16 beroepen bekijken, van luchtverkeersleiders tot bewakers. Alles is uit de kast gehaald om de veeleisende jongere te interesseren en vast te houden. De vormgeving is gelikt en straalt een ‘high tech-gevoel’ uit. Er zijn games die uiteenlopende groepen aanspreken. En overal worden boeiende feitjes getoond of verteld door een Veiligheidsofficier die je als een buddy begeleidt. En natuurlijk zijn er overal mogelijkheden door te klikken naar de feitelijke vacatures en opleidingen van de Luchtmacht. De website is in Nederland, maar ook internationaal toonaangevend. Maar dat is voor de Luchtmacht geen reden om achterover te leunen. Aan de tweede en derde fase van de website wordt al gewerkt. Jongeren zijn snel enthousiast, maar ook snel verveeld.
