Arntz-servies bij Kwantum

09-06-2009 (09:34) - Bureaus

Ontwerper Ed Annink van Ontwerpwerk zet zich al jaren in om het werk van graficus Gerd Arntz bij een breed publiek bekend te maken. Nieuw is het servies ‘Ik wil die met dat eitje’ van zijn hand. Een 17-delig wit servies met zilverkleurige illustraties van Arntz. Het Nederlandse merk Blitsdesign brengt het op de markt. Dit label is een initiatief van Kwantum, die met lage prijzen design voor iedereen bereikbaar wil maken en past dus goed bij de doelstelling van Annink.

In de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkelde de Duitse graficus Gerd Arntz (1900-1988) samen met de Oostenrijkse socioloog Otto Neurath (1882-1945) een internationale beeldtaal om statistische gegevens voor een groot publiek begrijpelijk te maken. Arntz tekende hiervoor in de loop der jaren meer dan 4000 pictogrammen. De originelen zijn in het bezit van het Gemeentemuseum Den Haag. Vorig jaar richtte Ed Annink de website www.gerdarntz.org op, waarmee hij het werk van Arntz voor iedereen zichtbaar heeft gemaakt. Hiervoor zijn de pictogrammen uit het Gemeentemuseum Den Haag gedigitaliseerd.

De pictogrammen van Gerd Arntz zijn soms meer dan tachtig jaar oud, maar hebben nog niets aan kracht verloren. Op het servies kunnen ze aanleiding geven tot een gesprek of een gedachte. Ze roepen elk een eigen verhaal op. Zo zegt het klokje op de binnenkant van het espresso bekertje iets over de tijd waarop we koffie drinken. De pictogrammen zorgen ook voor herkenbaarheid. Elk bord kan je combineren met een schaal met hetzelfde pictogram. Annink heeft het servies eenvoudig vormgegeven, zodat de pictogrammen van Arntz alle aandacht krijgen.

Het servies ‘Ik wil die met dat eitje’ is onderdeel van het label Blitsdesign en is te koop bij Kwantum en bij het Graphic Design Museum in Breda.


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Media

Marketing

Economisch