Britten zijn dure pitches zat

30-06-2008 (10:18) - Bureaus

Voor reclamebureaus worden pitches om opdrachten binnen te halen steeds duurder en gecompliceerder. Onder Britse bureaus gaan stemmen op om het creatieve onderdeel van pitches te schrappen, omdat dat arbeidsintensief en kostbaar is. Dat meldt VEA naar aanleiding van een artikel uit het vakblad Campaign. Bureaus zoeken naar efficiëntere manieren om met hun tijd en geld om te gaan, maar wanneer er wordt meegedongen naar een grote opdracht willen zij toch alles uit de kast halen om te winnen. Meedingen kost in Groot-Brittannië zo’n 60.000 tot 100.000 pond, internationale pitches kosten 500.000 pond. Gemiddeld dingen vier partijen mee naar een opdracht. De kosten zijn zo hoog doordat reclamebureaus zeer competitief en trots zijn en doordat ze onder druk staan om organisch te groeien. Er zijn voor opdrachtgevers verschillende manieren om bureaus te selecteren.

Creatieve idee
Voorbeelden zijn keuze op basis van eerdere ervaringen, op basis van een goed gevoel bij een bureau of op basis van ingediende strategie en/of creatieve ideeën. Vooral het dure en arbeidsintensieve creatieve onderdeel wordt door veel bureaus gehekeld. Zij vinden dat een goed gevoel tussen opdrachtgever en bureau het belangrijkst is. Toch zijn er ook bureaus die vinden dat de pitch juist draait om het creatieve idee en niet om de strategie.

VEA/Campaign

Media

Marketing

Economisch