'Bureaus moeten leren van fouten'
03-07-2008 (10:48) - Bureaus
Precies tien jaar bestond het reclamebureau Ubachs Wisbrun toen het op 1 januari 2007 fuseerde met PPGH JWT. Het idee van Wim Ubachs (kwam van Saatchi & Saatchi) en Ralph Wisbrun (kwam van PPGH) was om een overzichtelijk geïntegreerd bureau te runnen, zonder allerlei gespecialiseerde dochterbureaus. De vraag is of deze missie nog een haalbare zaak zou zijn na het samensmelten met een (dan nog) grotere concurrent. Misschien is het nu wel een perfect moment om twee creative directors van UbachsWisbrun/JWT te vragen naar het huidige reilen en zeilen aan het Rietlandpark te Amsterdam. Identity Matters neemt plaats op de bank bij Nico Akkerman en Bart Kooij. Het creatieve team staat nu bijna een decennium aan de top.
Jong talent
Het aantrekken van jong, creatief talent blijkt een grote ambitie te zijn voor Kooij en Akkerman. ‘Creatief talent weet ons altijd wel te vinden met hun werk onder de arm. We staan altijd open om daar naar te kijken. Voor zover het kan nemen we daar ruim de tijd voor. Vaak nodigen we mensen uit om nog eens terug te komen. Om ze te helpen zodat ze beter worden. Ik heb wel het idee dat er nu meer talent is dan een paar jaar terug’, vertelt Kooij. ‘In de tijd dat we bij DDB zaten was er de internetbel die uit elkaar klapte. Gevolg was dat er een hele tijd niet geïnvesteerd is in jonge teams. Die rekening betalen we nu met z’n allen. Iedereen is op zoek naar ervaren teams. Ik denk dat er nu meer ruimte is voor jonge mensen om aan de slag te gaan.’ Akkerman: ‘Wij zijn samen met Joris en Dylan (Kuijpers en De Backer van DDB Amsterdam, red.) net voor die internetbel begonnen, we hebben geluk gehad. Wij kregen de kans om te groeien. Na ons gebeurde dat jarenlang niet. Nu krijgt jong talent zachtjesaan weer een beetje de ruimte. Onthoudt wel dat reclamebureaus dom zijn en niet leren van fouten uit het verleden, het gaat nog zeer langzaam. Men gaat nog steeds liever voor een team dat zich ergens anders net bewezen heeft, dan voor eigen opgeleide creatieven.’
Bovenstaande tekst is slechts een klein deel uit het interview met Kooij en Akkerman van UbachsWisbrun/JWT. Wil je de rest ook lezen? Kijk in Identity Matters, powered by RW #4. Nu te koop of te bestellen via deze site.
