'Bureaus moeten superconsumptie ontmoedigen'
30-07-2008 (10:09) - Bureaus
Er lijkt een einde te komen aan het streven naar steeds meer consumentisme. Volgens Martin Sorrell, ceo van`s werelds tweede marketing services groep WPP, moedigen adverteerders, reclamebureaus en media-eigenaren consumenten nog steeds aan om meer te blijven consumeren, wat leidt tot superconsumptie. Onder de huidige economische omstandigheden strookt een streven naar nog meer en nog groter echter niet meer met de realiteit. Sorrell noemt superconsumptie niet langer productief en pleit juist voor het ontmoedigen ervan door reclamebureaus. Dat lijkt tegenstrijdig, maar Sorrell denkt dat bewuster kiezen voor kwaliteit en producten met milieuvriendelijke en maatschappelijk verantwoorde productieprocessen de toekomst is. De meeste bedrijven benadrukken momenteel hun aandacht voor milieu en ethiek op een manier die grenst aan fraude, aldus de WPP-directeur. Hun claims zijn onwaar of op zijn best nauwelijks te bewijzen.Ook reclamebureaus gaan echter niet vrijuit. De industrie zegt zelf niet meer dan een overbrenger van boodschappen aan de consument te zijn, maar die boodschap is nog altijd `blijf consumeren`. Het idee van het naderende einde van een maatschappij die gedomineerd wordt door consumentisme wordt gesteund door een flink aantal mediaplanners, onderzoeksbureaus en trendvoorspellers.
VEA, campaign