Bureaus steunen cultuursector

29-08-2008 (10:06) - Bureaus

De Nederlandse kunst- en cultuurinstellingen uiten de komende weken met de landelijke actie ‘Hoed, waar ben je mee bezig?’ hun ongerustheid over de toekomst van kunst en cultuur in Nederland. Makers, instellingen en belangenvereniging Kunsten ’92 roepen minister Plasterk en de Tweede Kamer op om hun eigen ambities waar te maken en écht te investeren in kunst en cultuur. Provincies en grote steden hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd, daar moet het Rijk iets tegenover stellen. De kunst- en cultuurinstellingen vragen daarvoor - via de actie - de aandacht en steun van het publiek. Op Prinsjesdag zal Plasterk zijn plannen voor de komende vier jaar presenteren. Nu al is duidelijk dat deze plannen voor veel instellingen tot serieuze problemen zullen leiden: een groot aantal zal moeten inkrimpen, anderen dreigen zelfs de deuren te moeten sluiten. En dat terwijl er door diezelfde minister in de komende jaren zoveel meer van deze sector verwacht wordt.
De Uitmarkt in Amsterdam, opening van het culturele seizoen, vormt dit weekend het decor voor de start van de actie. Zondag aanstaande verzamelen kunstenaars en andere betrokkenen zich om 14:00 uur onder de hoed van Plasterk, die staat opgesteld op de Uitmarkt, naast het Muziekcafé (podium 14) nabij de Passengers Terminal aan de Piet Heinkade 27. Kijk ook op www.waarbenjemeebezig.nl

Er gaan nog altijd meer mensen naar het theater dan naar voetbalwedstrijden. Een groot deel van de bevolking wil meer dan alleen voor de hand liggend amusement en vindt dat kunst, cultuur en erfgoed de kern van onze beschaving vormen. Ook  steden en regio zijn zich bewust van het brede belang van kunst en cultuur en hebben de afgelopen jaren investeringen gedaan. Voor een overheid die hecht aan sociale cohesie en innovatie is de kunstensector van onschatbaar belang. ‘Hoed, Waar ben je mee bezig?’ is een actie van Nederlandse kunstenaars en culturele instellingen op initiatief van Yo Opera, De Paardenkathedraal, Huis en Festival aan de Werf en Kunsten ’92. De actie wordt onder meer ondersteund door Mediamatic en De MediaVilla.

Media

Marketing

Economisch