Bureauwereld racistisch?
23-01-2009 (10:48) - Bureaus
De reclamebureaus gaan aangepakt worden. En ook de grote internationale bureaus, want: 'Ze zijn aantoonbaar en doelgericht racistisch.’ Dat zegt Cyrus Mehri, partner bij advocatenkantoor Mehri & Skalet in Washington, gespecialiseerd in burgerrechten. De internationale vakpers raakt er opgewonden over.
Mehri: 'Zwarte mensen hebben meer kans om door de bliksem geraakt te worden dan dat ze aangenomen worden bij sommige bureaus, heeft de National Association for the Advancement of Colored People gesteld. Dat klopt wel zo'n beetje. We werken ook met hen samen in dit zogeheten Madison Avenue Project. Zwarte mensen zijn, afgezet tegen de bestaande verhoudingen in de beroepsbevolking, voor zo'n veertig procent ondervertegenwoordigd in de reclame. Zwarte mensen maken geen kans om door te dringen tot de top. Ze hebben, vergeleken bij blanken, maar tien procent kans op een baan in de reclame die meer dan een 100 duizend dollar betaalt. Afgestudeerde zwarten verdienen in vergelijkbare banen twintig procent minder dan witten. Dat zijn de onderzochte en onmiskenbare feiten.'
En over welke bureaus heeft Mehri het precies? 'Allemaal, het loopt van de grootste internationale bureaus tot de kleinste Amerikaanse.'
Meer op youaddaily.com.