BVA verwerpt kritiek alcoholcode

07-11-2007 (10:16) - Bureaus

STAP trekt in haar vorige week verschenen rapport ‘Alcoholreclame aangeklaagd’ het functioneren van zelfregulering in twijfel met een aantal ongenuanceerde en onterechte beweringen. Met dit tendentieuze rapport lijkt STAP (Stichting Alcohol Preventie) een bom te willen leggen onder het systeem van zelfregulering, een traditie die al meer dan 40 jaar goed functioneert in Nederland. Dat vinden de BVA en de zelfreguleringsvereniging van de alcoholindustrie, STIVA. Een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code is de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Deze is opgesteld in overleg met adverteerders, reclamebureaus en media en wordt bewaakt door STIVA, de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik waarin de Nederlandse alcoholindustrie is verenigd. Met de zelfregulering van commerciële communicatie zorgt de alcoholindustrie ervoor dat alcoholreclame plaatsvindt op een wijze die past bij verantwoorde alcoholconsumptie. Over de code heeft STIVA overigens in de afgelopen jaren periodiek overleg gevoerd met het Ministerie van VWS. In zijn brief van 24 maart 2006, waarin de Minister aan de Tweede Kamer rapporteerde over de zelfregulering is geen kritiek geuit op de inhoud van de code. De Minister concludeerde dat de zelfregulering naar behoren heeft gefunctioneerd.

Media

Marketing

Economisch