Cannes kans voor game-ontwikkelaars
03-07-2009 (09:52) - Bureaus
Vijf spelontwikkelaars uit Noord-Holland hebben een opvallende game geïntroduceerd tijdens het Cannes Lions Advertising Festival 2009. Met deze interactieve game kwamen gaming en advertising op een bijzondere manier samen. Dit leverde de spelontwikkelaars meteen een nominatie op: de Gouden Kans 2009.
De vijf genomineerden: Micha van der Meer, Michiel Sala, Alain Silbernberg, Demian Sepp en Pascal Haakmat werkten samen aan het nieuwe spel. Ze ontwikkelden een zogenaamde urban game: hierbij wordt gebruik gemaakt van een GPS-platform waarmee de spelers zich door het spel kunnen bewegen. Met dit GPS-platform, Google Maps en een mobiele telefoon, ontstond een interactieve game. De spelers zochten hun route door Cannes en voerden ter plekke spelopdrachten uit die zij via hun telefoon ontvingen.
‘Dit is nog nooit eerder gedaan in Cannes’, zegt Martijn van Gogh, één van de projectleiders van Syntens. ‘Op dit grote reclame-evenement gaat vooral de aandacht uit naar advertising, zoals folders of banners. Terwijl een interactieve game juist een enorme bijdrage kan zijn voor de reclamewereld. Mensen gaan als het ware aan de slag met het merk. En dat werkt.’
De ontwikkeling van de game werd door het Kansenkanon - een samenwerking tussen Syntens, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling - bestempeld als innovatief ondernemerschap. Dit resulteerde in een nominatie voor de Gouden Kans: de prijs voor de meest innovatieve MKB’er uit Noord-Holland. Met deze nominatie zijn de spelontwikkelaars de eerste genomineerde voor de Gouden Kans. De overige genomineerden worden in oktober bekend op de website www.kansenkanon.nl. In november wordt bekend wie de winnaar is van de Gouden Kans 2009.