Doorrood eet één koekje bij thee
24-10-2008 (10:29) - Bureaus
’s Avonds de gordijnen open, één koekje bij de thee, beschuit met muisjes bij geboorte: de Nederlandse volkscultuur staat stijf van tradities. Ter gelegenheid van het Jaar van de Tradities (2009) komt uitgeverij Waanders met een 35-delig historisch naslagwerk over routines, regels, rituelen, tradities en trends. Initiatief voor de serie is afkomstig van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, Het Meertens Instituut en het Nederlands Openluchtmuseum. Reclamebureau Doorrood concept + creatie uit Apeldoorn is op basis van bewezen strategische ideeën en verrassende marketingcampagnes ingeschakeld om het toch wel ingewikkelde product (een cultuurhistorisch naslagwerk) te vertalen naar een voor de hand liggend, pakkend thema. Elke Nederlander moet zich aangesproken voelen, iedereen moet zich realiseren ‘dit gaat over mij’. Daarmee is de doelgroep ongekend breed. Voor communicatie is dat doorgaans geen ideaal vertrekpunt, voor Doorrood betekent het een uitdaging van formaat.De campagne
De Apeldoornse campagnemakers van Doorrood kiezen, onder het motto: Zó doen wij dat, Typisch Nederlands! voor een multimediale mix waarin tv-commercials (STER), radiocommercials (publieke en commerciële zenders), een bannercampagne (internet), print (landelijke dagbladen en omroepbladen), inserts (regionale dagbladen), een website en instore promotie de ingrediënten vormen. Met andere woorden: een aanpak waarmee jong en oud, hier of elders geboren, geprikkeld, maar bovenal geraakt moet worden.