FITZROY ontwikkelt vakantiestresstest
07-07-2011 (09:33) - Bureaus
Het strategisch creatief bureau FITZROY ontwikkelde speciaal voor D-Reizen een online test waarmee je kunt bepalen hoeveel dagen je aan vakantie toe bent. De test is gebaseerd op spraakherkenning, maar kan ook met een toetsenbord worden afgenomen. Met de online test wil D-Reizen laten zien dat er nu een speciale actie loopt, waarmee je je aantal geboekte vakantiedagen kunt verdubbelen.
Om de test zo waar mogelijk te maken werd gebruik gemaakt van beschikbare open-source code gebaseerd spraakherkenning. Code die de stem kan analyseren zoals we die ook wel zien bij online leugendetectors. De test is realistisch maar staat wel onder invloed van het soort computer en de kwaliteit van de microfoon of webcam van de gebruiker.
Om het computergehalte van deze stresstest nog verder te verhogen is voor het eerst in de geschiedenis gebruik gemaakt van een unieke voice-over; de stem van Google Translate. Dit is naar ons weten nog nooit eerder gedaan en geeft deze test nog een vervreemdend, maar ook computergestuurd karakter.
De online activatie is onderdeel van een grotere campagne rond de Vakantieverdubbelaar van D-Reizen. Een campagne waarbij vakantieboekers iedere dag kans maken op een verdubbeling van het aantal dagen. De uitslag van de online stresstest wordt daarom gekoppeld aan deze verdubbelaar.
De uitslag van de test kun je delen met je vrienden op Facebook, Hyves en Twitter. Je kunt jouw uitslag ook vergelijken met de rest van Nederland. Op het moment van het versturen van het persbericht hebben bijna 100 personen meegedaan aan de test en is het gemiddeld aantal dagen dat Nederland aan vakantie toe is: 14 dagen.