Frankenstein als SOA-drager
18-08-2008 (12:18) - Bureaus
SOA Aids Nederland heeft het bureau VANABBETOTVESSEM gevraagd voor de nieuwe campagne om het gebruik van condooms en het doen van SOA-testen te bevorderen. Onderzoek wijst uit dat jongeren in situaties die zij zelf als riskant inschatten - zoals one night stands - in ruime meerderheid een condoom gebruiken. Condoomgebruik volhouden met een partner waarmee men meerdere keren seks heeft blijkt lastiger te zijn. Slechts eenderde laat zich eerst testen op soa voordat men stopt met condoomgebruik in een nieuwe relatie. Omdat jongeren relatief veel korte elkaar opeenvolgende relaties aangaan, neemt het risico op soa toe.
Belangrijkste reden om het condoom achterwege te laten is vertrouwen in de nieuwe partner en de veronderstelling dat jezelf een betrouwbare inschatting kunt maken of je een soa hebt of niet. De nieuwe campagne communiceert het belang van het volhouden van condoomgebruik en het doen van een soatest door de doelgroep te confronteren met enerzijds het onbetrouwbare karakter van veel soa: je ziet en merkt er vaak niets van. Anderzijds wijst de campagne op de risico's van het seksuele netwerk. In het campagneconcept staat het monster van Frankenstein daarom centraal. Hij staat letterlijk symbool voor het meenemen van soa's uit vorige relaties.

Opdrachtgever: SOA Aids Nederland
Bureau: VANABBETOTVESSEM
Creatie: Michiel van Abbe, Ronald van Vessem, Berend Boorsma
Productie: Artcore
Regisseur: Berend Boorsma
DOP: Lex Brand
Producer: Stefany Rietkerk, Jan Koopmans
Editor: Annelien van Wijnbergen @ The Ambassadors
Sound: The Ambassadors
Online: The Ambassadors
Verantwoordelijk bij klant: Filippo Zimbile en Erwin Fisser