Fred & Farid zegeviert
30-06-2009 (09:52) - Bureaus
Wrangler heeft dit jaar de prestigieuze Press Grand Prix gewonnen bij het Lions evenement voor reclameactiviteiten in Cannes. De prijs, die internationaal zeer hoog staat aangeschreven, is toegekend aan Wrangler voor hun ‘We Are Animals’-campagne, gemaakt door het Parijse bureau Fred & Farid. De opvallende campagne bestaat uit 11 afbeeldingen en brengt het idee van oerdriften, van het beest dat in ons allen schuilt, tot leven. De tot de verbeelding sprekende foto’s beelden jonge mensen uit als in het wild levende dieren.
In Dakota 1 en 2 zwemt een jonge vrouw in een meer, waarbij het water tot aan haar neusgaten komt, net zoals bij een krokodil. In Dakota On Road staat een meisje, slechts gekleed in witte jeans,
doodstil, als een hert, in het midden van de weg, gevangen in het licht van de koplampen. Met de strategische en creatieve koers die is ingeslagen met de ‘We Are Animals’-campagne, probeert
Wrangler onze onderdrukte instincten opnieuw aan de oppervlakte te brengen en onze primitievere gevoelens aan te spreken. Voor de opnamen werden dierlijke omstandigheden gecreëerd om deze
basale instincten te ontketenen. De opnamen voor de winnende campagne zijn midden in de nacht geschoten, in een woud in de wildernis van New Jersey in de Verenigde Staten. De Europese
reclamecampagne, die als eerste onderdeel uitmaakt van een nieuw communicatieplatform, bakent Wrangler’s domein af als het authentieke denimmerk voor het buitenleven. Dit is reclame op zijn best, waarbij de nadruk wordt gelegd op de belangrijkste elementen: natuurlijk, wild, stoer, avontuurlijk.
‘Wat Wrangler deed uitstijgen boven de rest, was dat zij heel duidelijk wisten te maken welke visie het bedrijf voor ogen had’, aldus David Lubard, voorzitter en chief creative officer van BBDO North America en president van de Press tegen AdAge.com. ‘Het was een geweldig concept.’