'Gooische Vrouwen' winnen Commercial Review
10-10-2007 (11:09) - Bureaus
De zomer was in september voorbij, dat was te merken aan de commercials. Het niveau ging omhoog, de aanwas was groter en de adverteerders waren talrijker. Het werd een close finish tussen de nieuwe commercials van Centraal Beheer (DDB) en schoonmaakmiddelenfabrikant Andy (Alfred). Beide behaalden een mooie 7,5.Bij ReclameWeek doen we echter niet aan ex eaquo, dus de rekenmachine werd ter hand genomen. We trokken wortel, maakten een staartdeling, rukten bijna Pythagoras uit de kast en gooiden alles tot slot nog eens door de zakjapanner om zeker te zijn. De standaarddeviatie (de gemiddelde afwijking van het rekenkundig gemiddelde) wees uit dat Andy met een schuursponsstreepjelengte voorsprong won van het zoveelste deel uit de al jaren veelgeprezen ‘Even Apeldoorn bellen’-reeks. De mening van de jury was een tikje meer unaniem bij de Gooische Vrouwen die zich storten op emmer en sop dan bij de Scandinavische ambulanciers. Op de commercialdatabase van ReclameWeek, RWdbase, is de winnende spot te zien.
Kortom, de champagne mag uit de kast bij het bureau Alfred (de eerste nummer 1-positie van het jonge reclamebureau) en DDB Amsterdam kan de kristallen glazen vullen met Prosecco, een tweede plaats is zeker een toost waard. Het brons werd bevochten door de nieuwste ANWB-spot en het filmpje voor Domino’s Pizza Hot & Spicy. De laatste won het nipt na een hertelling waar ze in Florida nog een puntje aan kunnen zuigen. De alcoholvrije cider is voor S-W-H en Cake Film en een glaasje water voor vierde plaats UbachsWisbrun/JWT en Bonkers die de ANWB-commercial maakten. Om de top vijf te completeren: hekkensluiter van de bovenste vijf is het hightech lo-fi filmpje dat de Waag Society produceerde voor PICNIC ’07. De volledige Commercial Review is in ReclameWeek 41 te lezen.