GREY maakt vagina-filmpjes

09-01-2009 (10:17) - Bureaus

Een dag uit het leven bezien vanuit het perspectief van de vagina. Met een opvallende commercial wil Lactacyd, producent van  intiemverzorgingsproducten, de Nederlandse vrouw bewust maken van het feit dat dagelijkse gebeurtenissen invloed kunnen hebben op de vagina. GREY maakte de spotjes.

In de commercial zijn zeven alledaagse situaties ‘vanuit het perspectief van de vagina’ gefilmd. De kijker ziet diverse voorwerpen op zich af komen, zoals een zadel van een spinning-fiets, een openbaar toilet, een string, een scheermes, de aanloop naar een vrijpartij en tot slot een tampon. De beelden worden met een stevig muzikaal ritme ondersteund.

Het concept van de commercial werd bedacht door GREY Amsterdam en een jonge, Nederlandse creatief: Elisa Beenakker (26). Zij wilde laten zien wat een vagina meemaakt en waaraan de vrouwelijke intieme delen dagelijks worden blootgesteld: ‘We doen onszelf heel wat aan met strakke broeken, strings, sporten, scheren, transpireren en seks. Met jeuk en irritatie tot mogelijk gevolg. Ik wilde vrouwen bewust maken van wat zich rondom de vagina afspeelt. Als het ware vanuit het perspectief van de vagina te kijken.’

Dat bleek nog niet zo eenvoudig. Het vervaardigen van de commercial vergde een grote inspanning van de makers. Scènes schieten met een camerastandpunt vanaf het lichaam heeft nog maar zelden plaatsgevonden, en zeker niet vanuit het perspectief van de vagina. Wat betreft regie en camerawerk moet je dan werken met gespecialiseerde regisseurs en cameramensen.

Die werden gevonden in mensen als de Zweed Robert Nyland, die eerder regisseerde voor Nokia, Carlsberg, Nissan en Volkswagen. Zijn succes kwam met de commercials voor Playstation (‘This is football’). Hij werkte voor het camerawerk samen met eveneens een Zweed: Gösta Reiland. Deze Director of Photography werkte eerder met Madonna, Kylie Minoque en Karl Lagerfeld. De commercial wordt ondersteund met een stevige beat van de Zweed Klas Åhlund die onder meer nummers schreef en produceerde voor Britney Spears en de Sugababes.

Voor de specifieke wijze van filmen bleken in Nederland niet de juiste lenzen beschikbaar. Uiteindelijk werden lenzen ingevlogen die normaal gesproken worden gebruikt voor het filmen van het leven in een vogelnestje. Op ingenieuze wijze werden deze bevestigd aan de lichamen van modellen. Lange benen bleken een belangrijke eigenschap van de modellen. Alleen daarmee konden met dit specifieke camerawerk de juiste lichaamsverhoudingen intact worden gehouden.


Media

Marketing

Economisch